12 kommuner får nu besked fra om, at de faglige resultater på i alt 17 folkeskoler ikke står mål med statens kvalitetskrav.
Eleverne har fået for dårlige karakterer flere år i træk, og kommunalbestyrelserne skal nu forklare Undervisningsministeriet, hvad de vil gøre ved det.
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har screenet skolerne på tre forskellige parametre.
Tovshøjskolen i Aarhus peges ud på alle tre områder, som handler om afgangskarakterer, overgang til ungdomsuddannelser og socioøkonomisk reference.
Og det kommer ikke nødvendigvis bag på skoleleder Jesper Lund Madsen.
- Der er ingen tvivl om, at vi er en skole med særlige udfordringer og rammevilkår, og at vi derfor heller ikke kan sammenligne os med skoler i for eksempel Risskov eller Charlottenlund, siger han til folkeskolen.dk.
- Vores skole ligger i landets mest udsatte boligområde, og vi har primært elever med særlige sprogstøttebehov. Men dermed ikke sagt, at vi ikke også kan gøre det bedre som skole - og det skal vi også. Så det arbejder vi hele tiden med at blive, siger han.
Otte af de 17 skoler har tre år i træk haft et karaktergennemsnit blandt de laveste fem procent af samtlige folkeskoler i mindst to af de bundne prøvefag.
Det er Tingbjerg skole, Rådmandsgades Skole og Guldberg Skole i København, Uddannelsescenter Nygård i Brøndby, Strandgårdsskolen i Ishøj, H.C. Andersen Skolen i Odense, Slotsskolen i Horsens og Tovshøjskolen i Aarhus.
Heller ikke på en skolen som Hanstholm Skole i Thisted Kommune får eleverne så gode karakterer, som de burde, når man tager deres baggrund i betragtning, vurderer ministeriet.
Skolen er derfor blandt de ni skoler, der dumper i "socioøkonomisk reference".
Men den vurdering er viceskoleleder Søren Ottosen Hanstholm Skole dog ikke enig i.
- Jeg synes ærligt talt, det er fattigt at lave den liste. Folkeskolens formålsbeskrivelser er meget brede, og vi skal altså meget mere end at lære eleverne at læse, skrive og regne, siger han.
/ritzau/