Tusindvis af danskere har gamle mobilabonnementer, viser en undersøgelse, som Megafon har foretaget for Politiken lørdag.
Over halvdelen har ikke skiftet mobilabonnement de seneste to år, og hver tredje har haft deres aftale med teleselskabet i mere end fire år.
- Det er helt tosset. Forbrugerne snyder sig selv for i snit 25 procent på deres telefonregning, og for nogle drejer det sig om mange tusinde kroner om året, siger Torben Rune, teleekspert i Netplan, til Politiken.
Han arbejder dagligt med at gøre virksomheders telefonregninger mindre.
Teleselskaberne svigter deres loyale kunder ved at lade dem betale høje priser for forældede abonnementer år efter år, påpeger Nicolas Fredriksen, der driver pristjenesten TelePrisTjek.dk.
- 35 til 40 procent af danskerne har et mobilabonnement, som ikke længere markedsføres. De er taget af hylden.
- Men teleselskaberne lader kunderne blive på de her historiske løsninger, som ofte er meget dyrere end de løsninger, der tilbydes i dag, siger Nicolas Fredriksen til Politiken.
De kunder, der flittigt følger med i deres forbrug og skifter abonnement hvert halve eller hele år, udgør 24 procent af befolkningen.
- Det er overraskende, at så få udnytter muligheden for at spare de penge i en krisetid. Man kan få det samme for den halve pris, siger Forbrugerrådets telerådgiver Martin Salamon til Politiken.
- Vi ser det samme inden for optikerbranchen, hvor mange forbrugere mener, at deres optiker er særligt dygtig - uden at have undersøgt de andre.
- Det kan føles trygt, men er i mange tilfælde forkert, siger Martin Salamon, som råder forbrugerne til at tjekke deres abonnement hver tredje måned.
/ritzau/