Banedanmark accepterer alternativ med færre gener for trafikanterne på Højbroen i Nykøbing.
De næsten 7.000 bilister og 1.000 cyklister og knallertkørere samt fodgængere, som dagligt benytter Højbroen i Nykøbing, slipper for at skulle finde en omvej i en længerevarende periode.
Banedanmark har lyttet til Guldborgsund Kommunes protester over, at broen stod til at skulle lukkes helt for trafik igennem mere end et år i forbindelse med den kommende elektrificering af jernbanenettet.
Guldborgsund Kommune kunne ikke acceptere, at Højbroen stod til at lukke i 14 måneder. I første omgang blev kommunen dog mødt af et krav fra Banedanmark om at betale mellem halvanden og op til 10 millioner kroner, hvis en alternativ broløsning med kortere lukketid skulle i spil.
Det krav er nu faldet helt til jorden. Banedanmark har som følge af den store trafikmængde accepteret, at der vælges en mere mindelig løsning, som betyder at broen kun skal være lukket 2,5 måned.
Planen er at bygge en ny bro ved siden af den gamle, og efterfølgende skubbe broen på plads. Under det knap otte måneder lange byggeri vil det betyde, at Brovejen under Højbroen kun vil være farbar i et spor i hver retning når byggeriet går i gang om et par år.