Interessen for den nye radiokanal er stor hos både Berlingske Media og JP/Politikens Hus. Vi har gode erfaringer med det stof, politikerne efterlyser, lyder det
Når radiolytterne i fremtiden vil finde et alternativ til DR, kan det blive Berlingske Media eller JP/Politikens kanal, de stiller ind på.
Koncernchef i Berlingske Media Lisbeth Knudsen siger, at hun er parat til at byde på den nye radiokanal, som efter en aftale med regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance får 100 millioner i ryggen fra staten hvert år.
- Umiddelbart er det interessant for os. Vi har drevet medievirksomhed i 261 år, så vi ved godt, hvad det handler om. Vi har gode erfaringer med de tunge stofområder, som politikerne gerne vil have, at andre end DR går ind og prøver kræfter med, siger Lisbeth Knudsen.
I JP/Politikens Hus siger administrerende direktør Lars Munch, at han først vil se udbudsmaterialet.
- Det har vi ikke set endnu, og derfor ville det ikke være seriøst at melde, at vi vil byde. Men vi er bestemt meget interesserede, siger han.
- Via Ekstra Bladet, Politiken og Jyllands-Posten er vi i forvejen leverandører til radionyhederne, og vi har dagligt massivt udbud af blandt andet debat, baggrund og kultur, siger Lars Munch.
Lisbeth Knudsen har tidligere kaldt det frådseri med offentlige midler, at den nye kanal skal have offentlig støtte i den størrelsesorden. Dengang lød beløbet på 125 millioner kroner, nu er det sat ned til 100 millioner.
- 125 millioner var langt over målet. 100 millioner, synes jeg, er fint. For det beløb kan man lave en rigtig god radiokanal, siger hun.
Mere forsigtig er Lars Munch i sin vurdering af, om 100 millioner er nok.
- Det afhænger af de betingelser, der bliver sat. 100 millioner kan sagtens være nok, men hvis kravene er meget strenge, kan det være for lidt. Det afhænger helt af udbudsmaterialet, siger han.
/ritzau/