Roskilde Festival er en vigtig begivenhed for unge. Med der følger ansvar, vurderer direktør Signe Lopdrup.
Da Roskilde Festival skulle finde en ny administrerende direktør, behøvede man ikke at se langt efter en afløser.
For nylig trådte Signe Lopdrup, der har været vicedirektør siden 2012, et skridt op ad rangstigen, da hun overtog stolen efter Henrik Rasmussen, som stoppede efter næsten 30 år som leder.
Men et nyt ansigt betyder ikke nødvendigvis en ny linje, fortæller Signe Lopdrup.
- Den bevægelse, som Roskilde Festival er, er blevet udviklet gennem flere årtier. Jeg forestiller mig ikke, at vi skal gøre noget radikalt anderledes, siger hun.
- Men vi skal skærpe det, vi allerede gør. Og det skal vi hele tiden.
Festivalen har gjort det til en del af sin identitet at markere sig på mærkesager som grøn omstilling, fællesskab og menneskerettigheder. Dette års fokus er lighed.
Non-profit og frivillighed er to nøgleord i organisationen Roskilde Festival, og det er også noget, der har medført succes, fortæller hun.
Ifølge hende udgør Roskilde Festival måske den vigtigste kulturbegivenhed blandt unge i Danmark. Og med det følger et ansvar, understreger hun.
- Roskilde Festival handler i høj grad om at gøre en forskel. Vi forsøger at skabe forandring i verden gennem vores donationer, men også i høj grad gennem den måde, vi laver festival på, siger hun.
- Vi skal turde at skabe forandring. Jeg vil gerne have, at festivalen sætter et endnu tydeligere aftryk, der bliver i folks bevidsthed, når festivalugen er slut, siger hun.
48-årige Signe Lopdrup bor i København sammen med sin mand Bjørn Ginmann, som er arkitekt. Sammen har parret to voksne døtre.
Det er ikke første gang, at Signe stifter bekendtskab med en festival, da hun tidligere har tilbragt ti år på Copenhagen Jazz Festival, hvor hun stod i spidsen.