Annonce
Indland

OECD-rapport: Læreres tro på egne evner giver klogere elever

Forud for konference om kvalitet i undervisning viser en OECD-rapport, at elevernes succes i høj grad hænger sammen med lærernes faglige selvtillid. Foto: Free/Colourbox

Hvis eleverne skal have det maksimale ud af deres undervisning, skal lærerne tro på sig selv og inddrages.

Elevernes resultater afhænger i høj grad af, om læreren stoler på sine evner og har haft indflydelse på sine arbejdsvilkår.

Det er i grove træk konklusionen i en ny OECD-rapport om kvalitet i klasseværelset ifølge forskningschef Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College.

- Faglig selvtillid er et nøglebegreb. Det lyder abstrakt, men det vedrører, at lærerne har tiltro til, at de kan løse de opgaver, de står overfor, siger han.

- Står de eksempelvis med elever med sociale udfordringer, som de ikke kan løse, så betyder det meget for kvaliteten i undervisningen.

- Føler lærerne omvendt, at de er rustet til at undervise i det, som de underviser i, har det også en stor betydning for kvaliteten i undervisningen.

Selv om det kan lyde åbenlyst, er fokus på lærernes muligheder for succes ifølge Andreas Rasch-Christensen først de seneste år ved at komme op på siden af fokus på elevernes muligheder for succes.

Ifølge forskningschefen er der forskellige erfaringer med forskellige forsøg på at gavne lærernes tro på sig selv.

- Der er ting, der ikke har den helt store effekt. Det har ikke en stor effekt at tale om højere løn, siger Andreas Rasch-Christensen

- Lederens anerkendelse af læreren betyder meget. Tager man forældrene, har det enormt stor betydning, at man udviser tillid til, at lærerne kan håndtere det arbejde, de gør med ens børn.

Danmarks Lærerforening læser OECD-rapporten som en opfordring til at give lærerne anerkendelse.

Det kan gøres på to måder, siger formand Anders Bondo Christensen.

- At man skaber nogle ordentlige rammer om lærernes arbejde. Det er helt aktuelt i forhold til de overenskomstforhandlinger, vi står i lige nu, siger han.

- Den anden forudsætning er, at man giver lærerne autonomi. At man ikke tror, at man skal styre dem, siger han.

Lærernes indflydelse bliver også fremhævet af Andreas Rasch-Christensen. Han peger på et redskab som elevplaner, hvis effektivitet ifølge hans forskning voksede, da lærernes blev inddraget i udformningen.

  • Klasseværelse
    Forud for konference om kvalitet i undervisning viser en OECD-rapport, at elevernes succes i høj grad hænger sammen med lærernes faglige selvtillid. Foto: Free/Colourbox
Annonce
Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Annonce
Annonce
Trafik

Spærret totalt: Gaffeltruck væltet på motorvejen

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Annonce
Annonce
Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle