Småbørnsfamilierne med større børn droppede tidligere den økologisk mad igen, men sådan er det ikke længere.
Mens økologien tidligere gik fløjten når familiens mindste børn skød i højden, så stiger forbruget af økologisk mad nu markant hos også familier med børn i skolealderen.
Familier med børn på 7-14 år hørte før til de børnefamilier, der lagde færrest økologiske varer i kurven. Men ifølge nye tal fra GfK er andelen af økologi i skolebørnsfamiliernes fødevareforbrug på ét år steget fra fra 4,6 procent i 2009 til 7,5 procent i 2010.
Udviklingen skyldes især Coop, hvis salg af økologi til skolebørnsfamilier i butikkerne er øget med 67 procent på et år. Coop vil øge de økologiske varers andel af det samlede fødevaresalg med 50 procent de næste fem år.
- Det er derfor glædeligt, at konstatere, at det virker og vi fortsætter med højt aktivitetsniveau her i 2011 med nye produkter, siger CSR-chef Katrine Milman, Coop.
Coops butikskæder har i samarbejde med FDB og Økologisk Landsforening gennem det seneste år målrettet kampagner mod skolebørnsfamilier, blandt andet med opskrifter til madpakken.
- Vi har gjort en ekstra indsats for at få skolebørnsfamilierne mere med på vognen. Samtidig køber børnefamilierne generelt mere og mere økologi, siger Henrik Hindborg, markedschef, Økologisk Landsforening.
Topscoreren blandt familierne er forældre med børn fra 0-6 år. Her gik 12,6 procent til økovarer i 2010. Danskerne brugte sidste år i gennemsnit 7,9 procent af deres fødevareforbrug på økologi.
- Det er glædeligt, at familier med skolebørn ser ud til at have øget deres økologiprocent så meget på kort tid. Målet at fastholde interessen for økologisk mad, indtil børnene engang selv bliver voksne og stifter familie og viderefører økologien til deres børn, siger afdelingschef Thomas Roland fra FDB.
/ritzau/