Sikkerheden var i orden, lyder det fra operatør, der samtidig undskylder den aflyste åbning af Aarhus Letbane.
I ellevte time blev åbningen af Aarhus Letbane, der skulle have været indviet lørdag, aflyst - blandt andet fordi sikkerhedssystemerne ikke var tilstrækkelige.
Operatøren af letbanen, Keolis, er "dybt rystet" over aflysningen og undskylder over for borgerne i Østjylland og ejerne af Aarhus Letbane.
Det fortæller Peter Lanng Nielsen, administrerende direktør i Keolis Danmark, der til daglig skal stå for driften af Aarhus Letbane.
Men direktøren påpeger samtidig, at Keolis mener, at sikkerheden er i orden.
- Vi mener, at letbanen i Aarhus er sikker. Den holdning deler vi med ledelsen af Aarhus Letbane. Vi har kørt i ti uger uden problemer, og vi har alle de nødvendige processer implementeret - vagter, beredskab, mandskab, siger han og tilføjer:
- Men vi må også konstatere, at styrelsen er den myndighed, der skal godkende. Og dem har vi ikke været i stand til i tilstrækkeligt omfang at overbevise om, at vi har et godt system.
Den første strækning af letbanen skulle have været indviet lørdag. Men fredag kom det frem, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke kunne godkende letbanen.
Ifølge styrelsen har Keolis blandt andet ikke kunnet fremvise dokumentation for, at sikkerhedssystemet er tilstrækkeligt.
På mandag begynder arbejdet med at få de sidste ting på plads, fortæller Peter Lanng Nielsen.
- Vi er uenige med Trafikstyrelsen omkring status på vores sikkerheds- og ledelsessystem. Det er vi nødt til at starte en dialog med dem om på mandag omkring, hvordan vi får det samme billede af vores sikkerheds- og ledelsessystem.
- Og hvis de mener, at der er noget, der skal laves om, så vi må vi rette de ting til, siger Peter Lanng Nielsen.
Der kommer dog til at gå et stykke tid endnu, før Aarhus Letbane kan begynde at medtage passagerer.
Vicedirektøren i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kåre Clemmesen, vurderer, at der kommer til at gå halvanden til to måneder, før letbanen kan åbne.
Selv vil Peter Lanng Nielsen ikke komme med et bud på en tidshorisont, før de har et overblik over de ændringer, der skal laves.