Færdselspolitiet begynder i dag en landsdækkende kontrol af bilers dæk og lygter. Kontrollen kører frem til og med på lørdag.
Der er i øjeblikket ekstra god grund til at kontrollere, at dæk og lygter på bilen er i orden, inden man sætter sig bag rattet og starter motoren. Færdselspolitiet begynder i dag en landsdækkende dæk- og lygtekontrol, hvor man tjekker, om alle lygterne virker og er indstillet korrekt, og om dækkene overholder de gældende krav til mønsterdybde og dæktryk.
Og det kommer til at koste, hvis tingene ikke er i orden, oplyser politiet. Både føreren og bilens ejer er nemlig ansvarlige for bilens stand, så hvis det ikke er tilfældet, vil begge parter får en bøde på 500 kroner. Kontrollen varer til og med på lørdag.
Nedenfor kan du læse mere om reglerne for dæk og lygter:
Lygter
Nærlys skal være højrerettet asymmetrisk og skal kunne oplyse vejen mindst 30 meter foran køretøjet, og lysstrålen skal have et fald på mindst 1 cm pr. meter. Fjernlys skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet. Positions- og baglygter skal være tydeligt synlige mindst 300 meter henholdsvis foran og bag køretøjet. Nummerpladelygte skal kunne belyse nummerpladen således, at denne er læselig mindst 20 meter bag køretøjet.
Dæk
Dæk og fælge mv. skal være ubeskadigede. Mønsterdybden skal på køretøjer med størst tilladt totalvægt på højst 3500 kg være mindst 1,6 mm. Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, som er de brede riller i slidbanens midterste del. Dæk på samme aksel skal være af samme dimension og type og være oppumpet til korrekt dæktryk.
Gode råd
Der er store sikkerhedsmæssige gevinster ved at køre på gode dæk med korrekt dæktryk. Nye dæk giver en væsentlig kortere bremselængde i forhold til slidte dæk. Allerede når mønsterdybden er nede på 3 - 4 mm, begynder der at ske en betydelig forringelse af dækkets præstationsevne i vådt føre. Derfor anbefales det at skifte til nye dæk, når mønsterdybden er 3 - 4 mm.
Korrekt dæktryk er på samme måde vigtig for køresikkerheden. Bilens berøringspunkter med vejen består af 4 områder hver på størrelse med en håndflade. Når vejkontakten ikke er større, er det vigtigt, at vejgrebet er så optimalt som muligt, hvilket bl.a. opnås ved korrekt dæktryk. Ukorrekt dæktryk medfører forringelse af vejgrebet samt hurtig og uens slid af dækkene. For lidt luft i dækkene kan endvidere medføre risiko for, at bilen opfører sig ustabilt ved kurvekørsel og nedbremsning.
Kilde: www.politi.dk