Konservative tvivler på, om de skandaleombruste Rejsekortet overhovedet skal i brug, når det bliver betydeligt dyrere end hidtil antaget.
Et smart nyt billetsystem, Rejsekortet, kan få priserne på tog- og busbilletter til at stige. Det får flere trafik politikere på Christiansborg op af stolen.
- Det er en skandale. Vi skulle udvikle et nyt brugervenligt system, men det er endt med at blive langt dyrere og til ugunst for de mange brugere af den kollektive trafik, siger trafikordfører Henriette Kjær (K).
Hun vil nu bede om en redegørelse i sagen og en grundig drøftelse blandt Folketingets partier.
Beregninger fra Trafikselskaberne i Danmark viser ifølge Nyhedsmagasinet Ingeniøren, at Rejsekortet alene i busserne kommer til at koste 150 millioner kroner ekstra årligt - hvert år frem til 2026. Det giver en samlet ekstraregning i forhold til de nuværende billetsystemer på 2,25 milliarder kroner.
- Jeg er begyndt at tvivle på, om Rejsekortet er det rigtige. Hvis det skal koste 150 millioner kroner mere om året oven i alle de penge, vi allerede har brugt, så må jeg sige, at det virker, som om gevinsten er ved at gå fløjten, siger Henriette Kjær.
Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, advarer mod at lade ekstraprisen for Rejsekortet gå ud over passagererne.
- Rejsekortet er efterhånden noget nær en katastrofe. Det er blevet langt dyrere, end vi havde regnet med. Men det er ikke pendlerne, der skal betale den regning. Det må ejerne selv klare, siger Kim Christiansen og fortsætter:
- Det kan ikke nytte noget, at man læsser det over på passagererne, fordi man har været elendige til at styre økonomien og har valgt nogle elendige samarbejdspartnere
Heller ikke Socialdemokraterne vil lade passagererne betale i form af højere billetpriser eller færre busruter.
- Ingen af delene kan vi leve med, siger trafikordfører Magnus Heunicke (S), der mener staten må gå ind og dække ekstraudgiften.
/ritzau/