Salget af økologiske fødevarer til hoteller, restauranter og caféer er steget markant, viser nye tal.
Når landets kantiner, restauranter, daginstitutioner og skoler køber ind til dagens ret, er der flere og flere økovarer iblandt.
Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, som har dokumenteret en stor stigning i salget af økologi til professionelle køkkener.
Salget af økologi til professionelle rundede således to milliarder kroner i 2016 og steg med 21 procent fra 2015 til 2016.
Danskernes private økoforbrug er også steget markant over de seneste år, og så følger de professionelle med, mener interesseorganisationen Økologisk Landsforening.
- Det voksende salg af økologi til professionelle køkkener går hånd i hånd med danskernes massive efterspørgsel på økologi. Det er der en god forretning i for hoteller, caféer og restauranter, siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.
Generelt har økosalget aldrig været højere.
9,2 procent af de fødevarer, som professionelle køber, er økologiske, mens økosalget i detailhandlen udgør 9,6 procent ifølge Danmarks Statistik.
En stor del af de professionelles stigning står hoteller, restauranter og caféer for.
De købte i 2016 økologi for knap 534 millioner kroner. Det var en stigning på 41 procent i forhold til 2015.
Men stigningen bør ikke stoppe her, mener Torben Blok.
- I det her segment ligger der et uudnyttet potentiale, netop fordi efterspørgslen blandt kunderne er stor. Når man vælger økologisk i privaten, overvejer man det også, når man går ud og spiser, siger han.
I offentlige køkkener - for eksempel på daginstitutioner og skoler - bliver der også købt mere økologi. Her er stigningen på knap 17 procent fra 725 millioner kroner i 2015 til 847 millioner kroner i 2016.
- Selv om vækstraten i de offentlige køkkener ligger lidt under restauranterne, så er de rigtig godt med. Jeg synes faktisk, at vi begynder at se økologien brede sig ud til hele landet, siger Torben Blok.
I Økologisk Landsforening er man tilfreds med stigningen og mener, at det er vigtigt, at udviklingen fortsætter.