Guldborgsund og Lolland har tre uger til at beslutte fremtiden for busruterne 800, 60, 31 og 50.
Regionsrådet for Region Sjælland besluttede torsdag en ny trafikplan, som træder i kraft ved køreplanskiftet i december.
Beslutningen betyder, at regionen ikke længere vil stå for driften af fire tværkommunale busruter på Lolland og Falster.
Det gælder rute 800, som forbinder Nykøbing og Odense, og som undervejs betjener en række mindre byer på Lolland. Det gælder også rute 60, som forbinder Maribo og Vordingborg via Guldborg.
Ligeledes gælder det rute 31, som kører fra Holeby til Nykøbing, og som er en vigtig tilbringerrute til uddannelsesinstitutionerne i Nykøbing, og det gælder rute 60, som forbinder Nykøbing og Stege.
Beslutningen betyder ikke nødvendigvis, at ruterne skal nedlægges. Men ansvaret for driften skal overtages af kommunerne, og det giver kommunerne en frist på tre uger til at beslutte, hvad de vil, for 1. maj er skæringsdag for at bestille busser i 2011 hos trafikselskabet Movia.
Beslutningen i Regionsrådet er en følge af et overordnet mål, der hedder flere afgange på færre linier. Man fokuserer især på det såkaldte R-net, som tilbyder halvtimesdrift på en række ruter i de mere befolkede egne. Det gælder således Lollandsbanens tog.
Som noget nyt overtager regionen også ansvaret for driften af de to færge-busruter Nykøbing-Gedser og Maribo-Rødbyhavn.
Borgmester John Brædder (G) oplyser, at Guldborgsund Kommune arbejder på at videreføre driften af rute 50 og rute 31 i samarbejde med Vordingborg og Lolland, mens rute 800 og rute 60 nedlægges i det nuværende omfang.