Ombygning af færgeterminalen i Gedser ændrer jernbanedelen radikalt.
Når der bliver kørt med veterantog på Gedserbanen, så er folk vant til at stå på og af på stationen fra 1903, som mange husker fra tv-successen “Matador”. Men det gælder om at nyde indtrykket, så længe det varer, for når Scandlines om to år skal bruge stationen som en del af en ny færgeterminal, er det slut med at benytte den i forbindelse med veterantogskørsel.
- I helhedsplanen for Gedser ser det ud, som om sporene ender ved remisen. Og af hensyn til fremtidig veterantogskørsel bliver det nødvendigt at bygge en perron ved remisen, så folk kan komme af og på toget. Desuden vil det blive nødvendigt, at der på sporet ved remisen anlægges omløb med sporskifte, siger Finn Frank Olsen, formand for Bevaringsforeningen Gedser Remise.
Sagen har været drøftet i bevaringsforeningens bestyrelse. Og i høringsfasen for helhedsplanen vil man indsende et høringssvar. Det samme vil blive tilfældet, når lokalplanen for den nye færgeterminal vest for den nuværende sendes ud i offentlig høring.
- I remiseforeningen er vi interesseret i at få defineret, hvordan der i fremtiden kan køre veterantog på strækningen, siger Finn Frank Olsen, der også er på det rene med, at anlæggelse af en perron ved remisen er forbundet med udgifter.
- Vi håber, at der ved bygningen af den nye færgeterminal pilles så lidt som muligt ved stationen fra 1903, som er en historisk bygning. Det vil være synd, hvis der laves så meget om på den, at den vil stå tilbage som ingenting, hvis Scandlines flytter en skønne dag, siger Finn Frank Olsen, der mener, at stationsbygningen burde være bygningsfredet.
- Det er kedeligt, at veterantog ikke kan køre ind til stationen, når den bliver inddraget i færgeterminalen. Men ellers er vi meget tilfredse med, at helhedsplanen giver remisen en central placering i Gedser, siger Finn Frank Olsen.