Når Apple lancerer et nyt produkt, gør de brug af forskellige marketingstricks.
I sidste uge sendte virksomheden eksempelvis en kryptisk pressemeddelelse ud, hvor der stod, at de havde noget som brugerne "virkelig blev nødt til at se. Og røre."
Og det, den amerikanske computervirksomhed præsenterer onsdag, er den nye iPad 3.
Det mener gadget-ekspert David Guldager fra TV2 Beep, der er en hjemmeside, der anmelder spil og gadgets.
Men hvorfor er Apple så kryptiske, i stedet for blot at skrive, at det er en iPad 3, der bliver præsenteret?
- De bruger hype som et marketingtrick. Når de sender noget ud, fokuserer de på meget lidt og lader medierne og brugerne gå amok i bare forventning.
- Dermed bliver forløbet for en ny iPad eller iPhone meget interessant, siger David Guldager.
Det har Apple været virkelig gode til. De holder fast i den måde, de gør tingene på som en form for politik, siger han. Apple er helt deres egen.
- Alle andre producenter bruger messer til at lancere deres nye produkter. Det vil Apple ikke være med til.
- De vil bare være helt sig selv og kører deres eget spil med lanceringer og fornyelser. Men på et eller andet tidspunkt vender tingene, siger David Guldager.
Det så man eksempelvis i forbindelse med iPhone 4Gs, hvor brugerne blev skuffet, fordi de havde forventet mere, end de fik.
At der er risiko for, at tingene vender, er fordi Apple nu er blevet den store på markedet, modsat før hvor virksomheden gjorde meget ud af at være den lidt skæve udfordrer.
Den nye Apple iPad 3 kommer til at indeholde HD-opløsning, en hurtigere processor og 4G internet. Sidstnævnte er dog en anden teknologi end i Danmark.
Derfor vil denne del ikke fungere, før danske udbydere kan tilbyde det. Ifølge ham sandsynligvis i slutningen af 2012.
/ritzau/