SF er parat til at se nærmere på muligheden for at lade bilisterne finansiere byggeriet af nye motorveje gennem brugerbetaling.
Det meddeler trafikordfører Anne Baastrup, efter politikerne har måttet konstatere, at der på nuværende tidspunkt ikke er penge i statskassen til at udføre en række planlagte vejprojekter.
- Vi vil bestemt ikke afvise det. Det er en af vejene til at få penge til ny infrastruktur, siger Anne Baastrup.
I en rundspørge foretaget af Voxmeter for Ritzau svarer 43 procent af de adspurgte, at de er parat til at betale for at køre på nye motorveje.
Betalingsviljen til trods er der modstand i oppositionen.
- Det danske vejnet er betalt mere end en gang af bilisterne, og de skal ikke til at betale mere. Vi må finde nogle andre veje til at strække pengene noget mere, erklærer Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
Han mener, at man i stedet lave elektrificeringen af jernbanen til et offentligt-privat-partnerskab, og dermed frigive midler til vejbyggeri.
Samtidig sætter Pihl Lorentzen sin lid til, at der kommer penge retur fra andre infrastrukturprojekter, da disse altid får tildelt en buffer på 30 procent oven i den forventede anlægspris.
Samme melding kommer fra Dansk Folkeparti.
- OPP-tanken kan vi sagtens forlige os med, men vi betaler for motorvejene over registreringsafgiften i forvejen, og tanken om brugerbetaling ligger ikke lige for, siger trafikordfører Kim Christiansen.
Også Enhedslisten er imod betalingsveje.
- For det første er vi imod en udbygning af vejnettet, da vi mener, pengene skal bruges på den kollektive trafik.
- Og for det andet mener vi, at infrastruktur er et offentligt anliggende, da det kun bliver dyrere af at privatisere, forklarer trafikordfører Henning Hyllested.
/ritzau/