Statsministeren bør tvinge lærere, undervisningsministeren og alle andre i partnerskabet omkring folkeskolen til at tale sammen, mener skolelederne.
Skolelederne kræver nu, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) aktivt forsøger at genoplive de kuldsejlede forhandlinger om et nyt nationalt partnerskab for folkeskolen.
Undervisningsminister Tina Nedergaard (V) oplyste mandag eftermiddag, at forhandlingerne med lærerne var brudt sammen. Sammenbruddet skyldes, at lærerne - ligesom skolelederne og kommunerne - havde afvist et fælles papir med syv mål for folkeskolen, som undervisningsministeren ville have dem til at underskrive. I stedet er alle tre parter kommet med forslag til ændringer til papiret.
- Vi har kritiseret, at det er alt for overordnet. Ét er at sætte målet, men det næste er, hvordan man skal nå de mål, og hvad er forventningerne til det, siger Anders Balle, formand for skolelederne.
Han mener dog, at fortsat der er grund til bevare forhandlingerne om folkeskolens fremtid.
- Folkeskolen fortjener, at alle parter står sammen. Jeg vil opfordre statsministeren til at sørge for, at parterne får sat sig sammen om at komme videre. Det var en overreaktion fra ministerens side i går - og måske i mindre grad også fra lærerne. Som jeg kan se det, er der ikke så langt mellem parterne, siger Anders Balle.
Han mener, undervisningsministerens reaktion viser, at folkeskolen også er politisk sprængstof, og at ministeren er bange for, at partnerskabet bliver uden politisk kant forud for en kommende valgkamp.
- Der ligger nogle værdipolitiske ting i det, og når vi så småt er i gang med noget, der ligner en valgkamp, så vil man undgå, at det bliver uden kant, for så er der ikke meget valgkamp i det. Så får det ikke den kant, de gerne ville have, siger Anders Balle.
Han har endnu ikke fået noget svar på skoleledernes ændringsforslag til regeringens syv punkter.
/ritzau/