Utætte vinduer, ødelagte toiletter og dårligt indeklima. Det er nogle af de ting, folkeskoleelever klager over at måtte døje med på skolebænken.
Og for rigtig mange af landets skoler er der ikke udsigt til, at der bliver rettet op på forholdene lige foreløbig.
En undersøgelse, som Danske Skoleelever i samarbejde med Altinget.dk har lavet på 150 folkeskoler over hele landet, viser, at to tredjedele af skolerne ikke udarbejder de lovpligtige undervisningsmiljøvurderinger.
- Har man ikke en vurdering, så har du som elev bare ingen sikkerhed for, at undervisningsmiljøet bliver forbedret, for der findes ingen kontrolinstanser, siger Vera Rosenbeck, der er formand for Danske Skoleelever.
Vurderingerne, der skal laves mindst hvert tredje år, skal sikre et godt undervisningsmiljø, der er sundheds- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Og ifølge Vera Rosenbeck er der alvorligt brug for vurderingerne på mange af landets folkeskoler. Hun henviser til en undersøgelse, Danske Skolelever lavede i 2011, hvor halvdelen af 2000 adspurgte elever svarede, at deres skoles indeklima var dårligt.
- Eleverne oplever også for dårlig udluftning, svingende temperaturer og stole, der giver ondt i ryggen. Og et godt undervisningsmiljø er bare noget af det mest elementære, når vi snakker om at skabe en god skole, siger hun.
Hos Skolelederforeningen erkender formand Anders Balle, at der er et problem.
Han kan godt genkende billedet af, at mange skoler halter bagefter med vurderingerne og mener, at det er et udtryk for, at mange skoleledere "er nødt til at prioritere sine arbejdsopgaver".
- Det kræver noget at udarbejde en vurdering, for der er en hel del ting, der skal registreres og følges op på. Det kræver ressourcer og tid, og så når man ikke lige at få det gjort, fordi der er andre ting, der presser sig på lige nu og her, siger Anders Balle.
Han opfordrer alle sine medlemmer til "at få det gjort" og understreger, at elevernes resultater er afhængige af, at der er et godt undervisningsmiljø.
/ritzau/