Skolerne på Lolland-Falster bekæmper mobning på forskellige måder. Legepatruljer, trivselsudvalg og samtaler med forældre.
Nordiske unge er hårdt ramt af mobning, viser en ny undersøgelse. Syv ud af ti danske unge kender til mobning på deres skole. Men hvordan håndterer skolerne på Lolland-Falster problemet med mobning?
På Nørre Alslev Skole og Østre Skole i Nykøbing har man iværksat såkaldte legepatruljer, hvor børn i de store klasser i frikvartererne finder aktiviteter til mindre børn og griber ind, hvis der er konflikter mellem de yngre skolebørn.
- Vi holder eleverne fast på, at vi behandler hinanden ordentlig, fortæller skoleleder på Nørre Alslev Skole, John Olesen.
Samtidig har de på Østre Skole et trivselsudvalg, hvor tre lærere arbejder på at føre trivsel på skolen i højsædet, fortæller skoleleder, Carsten Berger Pedersen.
Sakskøbing Skole benytter sig af en aktiv antimobbepolitik, fortæller skoleleder Per Vester Hansen.
- Alle klasser skal udarbejde antimobberegler, om hvordan vi skal agere på skolen for at undgå mobning. Det er den enkelte klasses grundlov, fortæller han.
Men imidlertid vejer en anden og nyere form for mobning tungt. Nemlig den digitale, der foregår på sociale medier som Facebook eller pr. sms.
- Det kan være særdeles grove ting, vi oplever på de sociale medier, siger Per Vester Hansen fra Sakskøbing Skole og fortæller, at de som skole ikke kan blande sig, hvis mobningen finder sted uden for skoletid.
Samme toner lyder fra John Olesen, skoleleder på Nørre Alslev Skole.
- En stor del af ansvaret for at løse problemer med mobningen pr. sms eller på Facebook ligger hjemme hos forældre, fordi det foregår på private apparater, siger han.
- Men hvis det har en afsmittende virkning på skolegangen, så griber vi ind og snakker med den enkelte elev, tilføjer Per Vester Hansen fra Sakskøbing Skole.