Skolerådets formand er bekymret over status på differentieret undervisning: Ministeriet burde have gjort mere.
At lærerne ifølge en ny evaluering i de danske folkeskoler ikke forstår at differentiere undervisningen, så alle børn får noget ud af den, bekymrer formanden for Skolerådet, Jørgen Søndergaard.
- Resultaterne af evalueringen er bekymrende, men bidrager samtidig med vigtig viden om, hvor problemerne er, og hvad der kan hjælpe lærerne med at undervisningsdifferentiere, siger Jørgen Søndergaard ifølge en pressemeddelelse.
Undersøgelsen, der er bestilt af Skolerådet, viser, at når der skal tilrettelægges undervisning i den danske folkeskole, tilgodeser lærerne midtergruppen i højere grad end de svageste og stærkeste elever.
Sidst den såkaldte undervisningsdifferentiering blev undersøgt, var i 2004, og siden da er der ifølge Skolerådet ikke sket meget godt.
- Undervisningsministeriet burde have fulgt bedre op på evalueringen fra 2004, der blandt andet foreslog, at Undervisningsministeriet skulle præcisere begrebet, siger Jørgen Søndergaard.
At lærerne er dårlige til at målrette undervisningen ydereleverne betyder, at en stor elevgruppe ikke lever op til deres potentiale.
Undervisningsminister Troels Lund Poulsen deler Jørgen Søndergaards bekymring over resultatet af undersøgelsen og mener, at den bør føre til bedre uddannelse af lærere og ledere, klare mål for læring, flere ressourcelærere og friere adgang til holddannelse:
- Jeg tror desværre, at det især er de dygtige elever, der er kommet i klemme, og en forklaring på, at vi ekskluderer stadig flere elever til specialundervisning. Det viser, hvor vigtigt det er at få lavet en reform af folkeskolen, siger han til Berlingske.
Undersøgelsen viste, at kun en ud af fire skoleledere har sat undervisningsdifferentiering på dagsordenen, mens seks ud af 10 lærere efterlyser bedre redskaber og vejledningsmateriale.
/ritzau/