Forbrugerombudsmand kalder reklame for slankeplastre, der lover højere stofskifte, vildledende.
Øg dit stofskifte på 30 dage. Sådan lød reklamesloganet på slankeplastre fra onlinevirksomheden Perfect-Body APS.
Men det er vildledende at skrive, at slankeplastre øger stofskiftet, hvis virksomheden ikke kan dokumentere det.
Det skriver forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Og Perfect-Body kunne over for forbrugerombudsmanden ikke dokumentere det, de påstod: nemlig at produktet ville øge ens stofskifte på 30 dage.
Derfor har forbrugerombudsmanden indskærpet over for virksomheden, at den med faktuelle oplysninger skal kunne dokumentere alt, hvad de markedsføre.
- Både producenter og forhandlere skal kunne dokumentere, at et produkt kan det, de lover i deres markedsføring. Det gælder også for kosmetiske produkter. Kan virksomhederne ikke dokumentere påstandene, er det vildledende markedsføring, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nilsen i pressemeddelelsen.
Forbrugerombudsmanden modtog fire klager over markedsføringen på plastrene, der blev solgt på perfect-body.dk.
Virksomheden har fjernet plastrene fra deres onlinebutik.
Forbrugerombudsmanden modtager løbende klager over vildledende markedsføring af påståede sundhedsfremmende produkter.
Det oplyser Marie Asmussen, som er fuldmægtig hos forbrugerombudsmanden.
Ifølge hende er der en tendens til, at forhandlere eller andre tredjemænd i deres markedsføring af et produkt anvender oplysninger om produktet fra producenten. Lige som det er tilfældet med plastrene. Og her skal de være særligt opmærksomme.
- Man skal som virksomhed sørge for, at de oplysninger, man har fået, er korrekte. Overtrædelse af markedsføringsloven kræver simpel uagtsomhed. Det er ikke et krav, at man har handlet forsætligt - altså at man har gjort det bevidst, siger hun.