Annonce
Indland

Teleselskaberne har ført bredbåndskunder bag lyset

Arkivfoto

Forbrugerombudsmanden har fundet, at Danmarks tre største teleselskaber har løjet om hastigheden på internet.

Danmarks største teleselskaber har vildledt forbrugerne, når de har lovet hastigheder på internet, de ikke har leveret. Det fortæller Forbrugerombudsmanden, der har rejst i alt fem sager.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

- TDC, Telia og Telenor har vildledt forbrugerne ved at love dem en hastighed på bredbånd, som de ikke kunne få. Jeg har derfor bedt selskaberne om at ændre deres markedsføring.

- Hastigheden har stor betydning for forbrugerne, når de vælger bredbånd. Derfor er det vigtigt, at teleselskaberne giver korrekte oplysninger om den i deres markedsføring, skriver forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i meddelelsen.

Sagen består i, at teleselskaberne har lovet hastigheder, som de ikke har kunnet levere.

Sagerne, Forbrugerombudsmanden har taget op, er to sager mod TDC, der har givet "hastighedsgaranti" uden at kunne leve op til den og har lovet en hastighed, som kun kunne opnås med brug af kabel og ikke trådløst.

- Vi er oprigtigt kede af, at vi ikke har fulgt retningslinjerne. Og vi har med det samme, vi blev kontaktet af Forbrugerombudsmanden, rettet til.

- Reglerne er til for at beskytte forbrugerne, og det er præcist, som det skal være. Vi mener, at vi klarer os bedst, når vi kommunikerer klart til forbrugerne, siger Camilla Sebelius Jørgensen, kommunikationsrådgiver hos TDC.

Telia er ramt af to sager, hvor selskabet har lovet at kunne levere en hastighed, der kun var gældende, hvis kunden samtidig ikke så tv samt såkaldte "op til"-hastigheder.

Telenor har ligeledes lovet "op til"-hastigheder, der ikke kunne levere til nok forbrugere.

I 2013 indførte Forbrugerombudsmanden nye regler for, hvordan teleselskaber må kommunikere.

- Det er min opfattelse, at retningslinjerne for markedsføring af bredbånd generelt har virket efter hensigten. Det er blevet mere klart for forbrugerne, hvad de får og ikke får, når de ser et tilbud, skriver Forbrugerombudsmanden.

  • Arkivfoto
Annonce
Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

112

Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Guldborgsund

Statsministeren på dobbelt-besøg på Falster

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Annonce
Annonce
Erhverv

Lander millionoverskud trods vanskeligt år

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

112

Flere påsatte brande: Politiet søger vidner

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde