Man kan ikke længere forvente, at danske studerende selv kan finde ud af at studere derhjemme det meste af ugen, som det har været traditionen på universiteterne.
I takt med at de nye studerende bliver yngre, er uddannelsesinstitutionerne begyndt at tilbyde flere timer, mentorordninger og hele arbejdsdage for at sikre, at de studerende får lært nok og ikke dropper studiet, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Udviklingen er et resultat af, at universiteterne i dag optager unge, som for få år siden ikke ville overveje en universitetsuddannelse og kommer fra hjem, hvor forældrene ikke har en akademisk uddannelse.
Flere studiechefer erkender, at udviklingen udfordrer det faglige niveau.
- Vi bliver nødt til i højere grad at tygge maden for de studerende. Vi er udfordret, og vi bliver mere udfordret i fremtiden, fordi vi samtidig må sikre, at det faglige niveau ikke falder, siger Per Andersen, der er studiechef på Syddansk Universitet.
Udviklingen genkendes på universiteterne i København, Aarhus, Aalborg, Roskilde samt på Copenhagen Business School. Og den vækker bekymring hos prorektor på RUC, Hanne Leth Andersen.
- Der er jo en grænse for, hvor meget vi skal hjælpe, hvis de studerende stadig skal blive selvstændige og innovative kandidater, siger hun til avisen.
Lektor Camilla Hutters, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet, har undersøgt studerendes læring.
Hun mener, det er nødvendigt, at universiteterne indordner sig efter de stadigt yngre optag.
- Studerende har i dag et større behov for at blive set og for at få personlig feedback. Universiteterne må nok indstille sig på, at de skal kæmpe for de studerendes motivation, siger hun til avisen.
/ritzau/