Annonce
Indland

Vægt og acceleration kan overraske ældre elcyklister

Elcyklens vægt og fremdrift kan ifølge havarikommission være årsag til flere ulykker blandt ældre elcyklister.

Der sker stadig flere ulykker med elcykler, og især midaldrende og ældre er overrepræsenteret i statistikkerne.

I 2018 var over halvdelen af dem, der kom til skade på elcykler, over 55 år, skriver Danmarks Statistik.

Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har undersøgt 20 alvorlige ulykker med elcykler.

12 af elcyklisterne var 65 eller derover, og det var især de ældres alder kombineret med elcyklens egenskaber, som var årsager til ulykkerne.

- I vores dybdeanalyse kan vi se, at elcyklens egenskaber og ekstra vægt kan forværre problemerne for ældre elcyklister, siger Mette Fynbo, formand for Havarikommissionen.

En elcykel er op til 8-12 kilo tungere end en almindelig cykel, og den kan være sværere at holde ved standsning og igangsætning.

- En elcykel er rigtig god til at hjælpe med ekstra fremdrift, men den kan forstærke problemer for eksempel med balance, standsning og igangsætning, som i forvejen måske er problematiske for ældre, siger Mette Fynbo.

Derfor har kommissionsformanden nogle anbefalinger til ældre, der står foran at skulle købe en elcykel:

- Vi kan se, at det gør en forskel, om elcyklen er forhjulstrukket eller har en centermotor.

- En centermotor følger den måde, du selv cykler på. Især til de ældre er det lidt bedre og gør, at man er stabil på cyklen og ikke kommer ud af balance, siger Mette Fynbo.

Men elcyklen er ikke altid det bedste alternativ, og derfor er det vigtigt at søge rådgivning, siger hun.

- Generelt er det godt og sundt at cykle. Men hvis man er oppe i årene og gerne vil have en elcykel, så er det afgørende, at man kan holde balancen, og at man har lidt muskelstyrke. Ellers er elcyklen ikke en fordel, siger Mette Fynbo.

I de ulykker, som kommissionen har undersøgt, har man ikke kunnet påvise, at elcyklernes hastighed udgjorde et problem.

De fleste elcyklister kørte enten med lav fart i forbindelse med en svingmanøvre eller med en hastighed svarende til det, de ville have kørt på almindelig cykel.

For de andre trafikanters vedkommende var problemet snarere, at de var uopmærksomme og derfor helt overså elcyklisterne.

Annonce
Indland

86.000 danskere er afhængige

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annonce
Annonce
Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

112

Niels Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

112

Fik slag i hovedet på marken

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Indland

86.000 danskere er afhængige

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale