Søndagshygge med aviser og kaffe til langt op ad formiddagen hører snart fortiden til.
Avisernes oplag fortsætter det frie fald, og stadig færre køber avis om søndagen. Dagbladenes søndagsoplag er faldet med fem procent fra 877.000 i 2010 til 833.00 i 2011.
Fra 2007 til 2011 er det samlede søndagsoplag faldet med 22,7 procent.
Det sammen tendens gælder aviserne i hverdagen, der sammenlagt er faldet med 4,7 procent fra et oplag på 1471 millioner til 1402 millioner. Oplagene både i hverdagene og søndage har været faldende i flere år.
Også blade og magasiner får færre læsere. Fra 2010 til 2011 var det samlede oplag af forbrugerbetalte magasiners tilbagegang på 8,5 procent.
En opgørelse over 20 udvalgte magasiner viser, at det gennemsnitlige oplag siden 2009 er faldet med 12,8 procent.
I 2011 var de 20 magasiners samlede oplag på 1,518 millioner mod 1,741 i 2009.
/ritzau/