I mange år har gule kontrolrapporter advaret danskerne, hvis der ikke har været styr på hygiejnen på den café eller i den butik, de var på vej ind i. Men nu er det slut.
Fra oktober er den velkendte ordning erstattet af et nyt smileymærke, der skal være fuldt implementeret hos de danske fødevarevirksomheder om tre måneder.
Det nye papir, der skal op at hænge, er halvt så stort som det eksisterende - i A5-format - og har en større smiley og langt mindre tekst for at gøre det lettere at afkode.
I stedet er der en QR-kode, som man kan scanne med sin smartphone for at læse kontrolrapporten, samt to mindre smileyer fra styrelsens to seneste besøg.
Ifølge Tejs Binderup, der er fødevaredirektør i Fødevarestyrelsen, kommer det nye mærke efter en større evaluering af smileyordningen:
- Vores evaluering af ordningen har vist, at teksten på kontrolrapporterne skabte mere forvirring end gavn. Forbrugerne nøjes med at kigge på smileyerne.
Han frygter ikke, at ændringerne vil forvirre forbrugerne.
- Jeg er sikker på, at det er noget, forbrugerne bliver rigtig glade for. Det bliver tydeligere for dem, hvordan smileyen er på den enkelte butik, siger Tejs Binderup.
Fødevareminister Jacob Jensen (V) udtaler i en pressemeddelelse, at han glæder sig over det nye mærke.
Han peger på, at en undersøgelse har vist, at ni ud af ti danskere navigerer efter den nuværende smileyrapport.
- Derfor er jeg også glad for, at det fremover fortsat vil være enkelt, men samtidig gøres mere tidssvarende at afkode, hvordan Fødevarestyrelsen sidst har vurderet eksempelvis rengøringen af køkkenet eller temperaturen i kølerummet.
Siden 2001
Fødevarestyrelsen har siden 2001 haft en smileyordning, så danskerne har kunnet holde øje med hygiejnen i restauranter og fødevarebutikker, de har gjort brug af.
I 2018 indgik Folketingets partier en aftale om at evaluere ordningen, og sidste år blev den så forenklet, da den halvsmilende smiley blev fjernet fra værktøjskassen.
I stedet var tre smileyer tilbage - med henholdsvis en glad, lige eller sur mund.
Brancheorganisationen Horesta har efterfølgende kritiseret tiltaget og kaldt det for en skærpelse af fødevarekontrollen.
Ifølge fødevarechef i Horesta Tine Skriver er det blevet mindre tydeligt, hvad butikker er blevet sanktioneret med, da smileyerne førhen havde en sanktion forbundet til sig.
- Det er et problem, at forbrugeren ikke kan se, hvad baggrunden er for en sanktion, siger hun.
Hos Dansk Erhverv mener fagchef for fødevarer Saoirse McKeever Andersen som udgangspunkt, at det er fint, at mærkningen nu bliver mere simpel. Der er dog et men:
- Selv om rapporten bliver mindre, bliver smileyen større - så har man en ikke så glad smiley, bliver den mere iøjnefaldende, hvilket også er meningen.
- Men jeg ved, at flere virksomheder gerne ville have haft lidt forklaring nedenunder, for der kan være mange grunde til det. Alt fra mærkningsfejl, som er mere ubetydelige, til noget, der har været mere beskidt, siger hun.
Det nye smileymærke vil foreløbigt blive udrullet til 50.000 butikker.