Lev-Vel har fået nye lokaler og fejrer samtidig en stor vækst i antallet af kunder.
NYKØBING Det går godt for den private leverandør af hjemmehjælp, Lev-Vel.
Torsdag fejrede de to indehavere, Lene Bång Jensen og Anette Bång Due, indflytningen i nye lokaler på Frankrigsvej i Nykøbing. En flytning, der giver plads til både biler, mødelokaler og til samtaler med pårørende.
Det passer samtidig godt til den meget store vækst, virksomheden oplever. I og med at der er et stort boom i antallet af mennesker, der i disse år får brug for hjemmepleje, kommer der også flere kunder i butikken.
Således har Lev-Vel nu 200 medarbejdere, der hjælper 800 borgere fordelt over fem afdelinger i Guldborgsund, Lolland, Vordingborg, Slagelse og Næstved.
- Nogle tror, at privat hjemmehjælp koster mange penge, men det gør det ikke. Det er gratis for borgeren. Det er kommunen, der tilkender os ydelser per borger, og vi har et rigtig godt samarbejde med kommunerne. Der er ingen konkurrence, for det er borgerne, der bestemmer. De har deres frie valg, siger Anette Bång Due.
Tilkøbe flere ydelser
Når det er sagt, er der alligevel en fordel ved den private hjemmehjælp, hvis man har haft mulighed for at spare nogle penge sammen livet igennem, forklarer de.
Der er nemlig flere muligheder for at forsøde tilværelsen igennem tilkøbsydelser. Det kan være et ekstra bad, hovedrengøring eller hjælp til at hænge julepynt op. At tilkøbe hjælp på den måde er ikke muligt i den kommunale ordning, hvor man skal visiteres til sine ydelser. Til gengæld har de i den private hjemmepleje ligeså svært ved at få medarbejdere nok som i den kommunale. Derfor har de ansat flere ufaglærte hjemmehjælpere, som dog kan være til meget stor hjælp.
- Vi oplever, at de, der bevidst søger det her fag, selv om de ikke har en uddannelse, har et meget stort omsorgsgen. Det er en vigtig del af jobbet. Er man tvunget herind igennem jobcentret, er det ikke sikkert, at man på samme måde brænder for området. Så vi har stor glæde af de ufaglærte.
- Men der er lidt en kamp om medarbejderne for tiden, forklarer Lene Jensen.
Trods mangel på personale har Lev-Vel alligevel fokus på særligt én ting. Nemlig at hjemmet ikke transformeres til noget, der minder om et indkøbscenter, så snart man tilkendes hjemmepleje.
- Vi sørger for at have faste ruter og kontaktpersoner til borgerne. Det skaber tillid og tryghed hos både borgere og deres pårørende, at de ved, hvem der kommer i deres hjem, så det ikke føles som en banegård.