Kommunalpolitikernes tillid til Pleje Plus hænger i en tynd tråd efter redegørelse.
Tilliden til Pleje Plus er på et lavpunkt, efter byrådet i Lolland Kommune torsdag fik en redegørelse fra embedsmændene over antallet af klager fra borgere over det private plejefirma.
I alt 266 klager er indkommet siden juni 2016. Direktionen har kategoriseret 170 som “gule”, der er alvorlige klager, og fem som “røde”, der fortæller om så alvorlige overtrædelser, at de er tegn på kontraktbrud.
Udvalgsformand i ældre- og sundhedsudvalget i Lolland Kommune Marie-Louise Brehm Nielsen (V) mener, at flere af de “gule” klager burde stå som “røde”.
- Jeg undrer mig blandt andet over, at udeblivelse af plejepersonale kun står som “gul”. For der må være en årsag til, at borgerne er visiteret til det, siger Marie-Louise Brehm Nielsen.
Hun bider desuden mærke i, at klagerne ikke kun er fordelt på få borgere.
- Der er alarmerende mange svigt overfor adskillige borgere, siger udvalgsformanden.
Hun glæder sig over det indførte skærpede tilsyn med Pleje Plus, men tilliden til plejefirmaet er stort set ikke-eksisterende.
Hun mener, det er usandt, når Pleje Plus på sin hjemmeside skriver, at “kommunen ikke har fundet anledning til kontraktbrud”.
- De “røde” klager er næsten med sikkerhed kontraktbrud. At klagerne er sendt til ekstra tjek hos konsulentvirksomheden BDO er ikke ensbetydende med, at der ikke er begået kontraktbrud, siger Marie-Louise Brehm Nielsen.
Læs mere om sagen omkring Pleje Plus i fredagens Folketidende i artiklerne:
"Pleje Plus-klagerne kom som en lavine i december"
"Pleje Plus-pris var ikke alarmerende"
"97 færre kunder"
"Flere har mistet tilliden til Pleje Plus"
"Kan blive tjekket på gps"