- Og så er det også sjovere at lave mad, der ender i maven i stedet for i skraldespanden, siger gastronom
RØDBYHAVN - Der går jo sport i det.
Det slår gastronom Jette Lund fra Scandlines' centralkøkken i Rødbyhavn fast flere gange, når hun fortæller om arbejdet med at mindske madspild.
Sporten handler om at købe rigtigt ind, udskifte fadanretninger med portionsskåle og finde på nye lækre retter, som mad fra dagen før kan indgå i.
Ifølge en pressemeddelelse fra Scandlines begyndte kampen mod madspild med, at den mad, der dagligt blev kasseret, blev vejet. Det er nu et år siden. Og resultatet er tydeligt - for et år siden smed køkkenet i Rødby cirka 30 kilo mad ud per uge. Det tal er i dag nede på 15 til 18 kilo.
Og Jette Lunds job er blevet meget sjovere, siger hun, for nu er der plads til at eksperimentere med nye ting. Og det tager ikke længere tid at anrette i portioner eller lave glas med salat, end det tog at lave de store fade.
- Og så er det også sjovere at lave mad, der ender i maven i stedet for i skraldespanden, tilføjer hun.
Nye retter bliver hele tiden prøvet af. Nogle, som eksempelvis sliders - med kød eller vegetariske - er meget populære. Grøntsagspostejer derimod røg hurtigt af menuen igen.
- Er der noget, der ikke fungerer, så skal det laves om, fastslår Stine Brændeskov, der er commercial manager food & beverage concepts, ifølge pressemeddelelsen.
Klager i starten
Som det ofte er med begyndelser, så er det ikke helt let. Og ændringerne i både buffetens udseende og nye retter faldt ikke i god jord hos alle.
- Før kunne vi holde buffeten pæn hele åbningstiden, for vi fyldte bare fadene op. Når vi skal tænke på at undgå madspild, går det ikke, for uspist mad skal bare smides ud efter en tur på buffeten, forklarer Jette Lund.
Det betyder nu ikke, at den nye buffet ikke er pæn, men kommer man sent, står der muligvis kun tre portionsanretninger med sild tilbage - og det gav nogle spisende indtryk af, at der ikke var mad nok.
- Vi hørte en del klager i starten. Portionerne var for små, buffeten for tom eller maden for mærkelig. Mange følte, at vi tog noget fra dem. Vi havde ikke forklaret tydeligt nok, hvad vi havde gang i, fortæller Stine Brændeskov.
I dag kan medarbejdere læse om projektet på opslagstavlen ved kantinen og følge udviklingen, og den nye mad er blevet accepteret. Den kritik, der kommer, er meget mere konstruktiv end i begyndelsen.
- Faktisk er antallet af medarbejdere, som er tilmeldt kantineordningen, steget, siger Jette Lund.
Ligesom i centralkøkkenet er første skridt i kampen mod madspild om bord på skibene også at veje, hvor meget mad der bliver smidt ud. For bare det at se, hvor meget der bliver smidt ud, har en effekt på, hvor meget mad køkkenet forbereder.
Heidi Brøndum, som er quality assurance assistant, er ude om bord i tre dage, når projektet går i gang et nyt sted. Hun kan svare på de spørgsmål, der særligt opstår i startfasen, dele erfaringerne fra centralkøkkenet og høre, hvilke ideer eller tvivl medarbejderne har.
- Mange tror, at kampen mod madspild er en spareøvelse. Det er det ikke - det handler om, at vi gerne vil tage medansvar for at minimere overforbrug. Og så kan man ikke komme uden om, at det har god signalværdi, at vi har fokus på bæredygtighed, siger Stine Brændeskov.
Nyt koncept på færgerne
Sideløbende er også et andet skridt for at mindske madspild taget på Rødby-Puttgarden færgerne: Buffeterne er erstattet med restaurantkonceptet Kitchen, hvor maden tilberedes på kundens bestilling.
- Lige nu er restauranterne desværre lukket, men vi er helt klar til at køre videre med det nye koncept, når vi kan åbne igen, siger Stine Brændeskov.