Byrådene i Lolland og Guldborgsund kommuner har godkendt årsregnskabet for 2020 og budgettet for 2021.
LOLLAND-FALSTER Lolland-Falster Brandvæsen kom ud af 2020 med et overskud på 1,5 millioner kroner. Det fremgår af årsregnskabet, som er blevet taget til efterretning af de to lokale byråd uden de store bemærkninger.
- Der er styr på økonomien, lød det eksempelvis, da borgmester Holger Schou Rasmussen (S) fremlagde sagen i byrådet i Lolland Kommune.
I alt var der udgifter for 36,8 millioner kroner, og de største poster i regnskabet er brandvæsnets eget personale, som kostede knap 11,3 millioner kroner, samt en kontrakt med Falck, der kostede 22,4 millioner kroner.
Regningerne betales af de to kommuner, som bidrager med tilsammen 38,3 millioner kroner - Guldborgsund yder 19,8 millioner, mens Lolland bidrager med 18,5 millioner kroner.
I regnskabet bemærkes det, at brandvæsnet i 2017 gik i gang med at etablere øvelses- og træningsfaciliteter samt en bygning med andre faciliteter ved hovedkvarteret på Skibevej 2 lidt uden for Maribo. Det arbejde fortsatte i 2020, men blev ikke gjort færdigt, og det er derfor, årets udgifter ikke blev helt lige så store som indtægterne.
Overskuddet på de 1,5 millioner overføres derfor - sammen med 3,8 millioner kroner, der i 2019 var hensat til projektet - til 2021.
Den førnævnte udgift til Falck-kontrakt på de 22,4 millioner kroner var i øvrigt lidt større end budgetteret. Her manglede 91.000 kroner, som de to kommuner deles om at betale.
Budgettet vokser
Byrådene har i øvrigt også godkendt brandvæsnets budget for 2021, og her er der - helt i tråd med anbefalinger fra Kommunernes Landsforening - skruet lidt op. Alt bliver jo dyrere, og budgettet er derfor fremskrevet med 2,13 procent.
Således budgetteres der i år med udgifter for 39,9 millioner kroner, der deles med en regning på 19,3 millioner kroner til Lolland Kommune og 20,6 millioner kroner til Guldborgsund Kommune.
Lolland-Falster Brandvæsen er organiseret som et fælleskommunalt selskab stiftet 1. januar 2014 og ejet af Lolland og Guldborgsund kommuner.
Brandvæsnet ledes til dagligt af beredskabsdirektør Peter Søe, der refererer til Beredskabskommissionen.
Beredskabskommissionen består af borgmestrene fra de to kommuner, politidirektøren i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politikreds, et medlem fra hvert af de to byråd samt to repræsentanter for de frivillige, der har kontrakt med Lolland-Falster Brandvæsen.
De to kommuner deler udgifterne, således at Guldborgsund Kommune betaler 51,7 procent og Lolland Kommune 48,3 procent.
Brandvæsnet har 19,5 fuldtidsansatte medarbejdere.