OPDATERET: Mødet i finansministeriet om Togfonden gik i hårdknude og finansministeren ignorerede flertallet bag, men en fremrykning på brobyggeriet blev lovet.
Stædig, siger Dansk Folkeparti. Dumstædig, kommer det fra Socialdemokraterne.
Finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) ignorerer flertallet bag Togfonden, og det er Folketingets to største partier ikke imponeret over.
Det står klart, efter at DF, Liberal Alliance, De Konservative, Socialdemokraterne, De Radikale, SF og Enhedslisten fredag var på besøg hos finansministeren for at tale om finansieringen af Togfonden.
Her fik Claus Hjort Frederiksen fremlagt en plan, som indebærer, at alle projekter i Togfonden fastholdes.
Projekterne skal ifølge aftalen gennemføres i to faser. Men den plan er finansministeren ikke med på.
- Vi har noteret os, at forliget bag Togfonden har bidraget til at løse den investeringsudfordring, som vi har frem mod 2020. Og så har vi lavet en sideaftale om, at vi fremrykker Storstrømsbroen i to år, siger Claus Hjort Frederiksen.
De fem partier, der fredag er mødt op til et møde i Finansministeriet om Togfonden, udgør et flertal i Folketinget.
- Vi kom i dag, strakte en hånd frem til finansministeren. Han afslog den og er ligeglad med, at der er flertal i Folketinget. Det er meget sjældent, at man ser så dumstædig en finansminister, siger politisk ordfører Nicolai Wammen (S).
- I de ti år jeg har siddet i Folketinget, har jeg aldrig oplevet et forløb som dette, siger De Radikales leder, Morten Østergaard.
Også Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen, er forundret.
- Dette er et møde, hvor vi har siddet over for en meget stædig regering, som ikke vil anerkende, at der er et politisk flertal. Derfor skal vi ud i den mærkelige situation, at et forlig, som findes, skal vi bekræfte endnu engang i folketingssalen, siger DF'eren.
Storstrømsbroen rykkes frem så byggeriet går i gang næste år i 2017. Efter planen er den færdig til 2022. Oprindeligt var planen, at den skulle stå færdig i 2024.