Lokale togpendleres tålmodighed sættes på prøve i det næste halve år
GULDBORGSUND Som det nok efterhånden er gået op for de fleste, har Banedanmark netop taget hul på et stort sporarbejde på store dele af Sjælland og Falster, som kommer til at påvirke togtrafikken voldsomt i det næste halve år.
Frem til slutningen af september skal jernbanen mellem Nykøbing og Ringsted elektrificeres, og det betyder færre afgange, togbusser i stedet for tog og deraf følgende længere rejsetider for passagererne.
Og selv om det ifølge ordsproget skal være skidt, før det bliver godt, så er en del af de lokale pendlere næsten trætte af det hele allerede inden, det for alvor er gået i gang.
I denne uge skal man med togbus på strækningen mellem Næstved og Ringsted, og regionaltoget fra København kører over Køge.
Fra næste uge indsættes der også togbusser på strækningen mellem Nykøbing og Næstved, og det bliver i det hele taget lidt af et puslespil at komme til og fra hovedstaden med offentlige transportmidler frem til slutningen af september.
En af de pendlere, der mildt sagt ikke er begejstret for situationen, er Michael Jul Hansen, som pendler mellem Nykøbing og Østerport.
- I går (mandag, red.) brugte jeg tre timer og 26 minutter på at komme på arbejde og cirka en halv time mindre på at komme hjem igen. I alt tog det to og en halv time mere, end det plejer, fra jeg tog hjemmefra, og til jeg var hjemme igen. I dag (i går, red.) har jeg valgt at arbejde hjemmefra, fortæller han.
Det er ikke første gang, at DSB er nødt til at indsætte togbusser på grund af sporarbejde på Sydbanen. Men denne gang er det værre, føler Michael Jul Hansen.
- De andre gange var det til at holde ud. Det værste er, at vi skal ind over Køge. Det tager en time mere, end hvis de kørte over Roskilde, forklarer han.
Togbus direkte til Roskilde
Han så gerne, at der blev indsat togbusser, der kørte direkte fra Nykøbing og Vordingborg til Roskilde.
- Men DSB vil kun køre os til det nærmeste sted med skinner. Og de kører over Køge, fordi der er sporarbejde mellem Næstved og Ringsted, fortæller han.
Han har forespurgt vognmand John Jalkiewicz fra John's Turistfart, om han kunne være interesseret i at etablere en direkte pendlerbus til og fra København. Men det bliver ikke til noget, fastslår John Jalkiewicz.
- Det er en meget stor proces, der skal til, og det er ikke noget, man bare lige gør, forklarer han.
Michael Jul Hansen og hans kæreste har bil, men den bruger hun til at køre på arbejde i, og han har ikke lyst til at købe en ekstra bil.
- Så kommer jeg bare til at bruge en masse tid på at holde i kø på motorvejen, og det vil jeg heller ikke, siger han.
Han vil i stedet forsøge at minimere togbus-udfordringerne ved indimellem at overnatte hos venner og bekendte i København, arbejde hjemmefra eller tage ferie i en del af perioden.
Conny Hansen, der lidt endnu er formand for den lokale pendlerklub, lf-pendler, er heller ikke begejstret.
- Den første uge bliver og er ikke så slem, da vi kan vælge enten at blive siddende eller skifte til S-tog i Køge. Der er på papiret cirka 10 minutter at spare, hvis man springer over i S- toget, men jeg har ingen melding om, om det også svarer til virkelighedens verden.
- For mit eget vedkommende kan jeg sige, at jeg mandag tog afsted klokken 05.49 og var på Østerport klokken 08.10 imod normalt klokken 07.35. Så det er unægtelig en længere rejse, vi er kommet ud på, og det griber også ret meget ind i vores fritid, så det er ærgerligt.
- Når det er sagt, så glæder vi os da også til, det er overstået, især ser vi frem til, at vi kommer helt om på den anden side af dette sporarbejde totalt. Det varer desværre nogle år endnu, siger Conny Hansen.
Hun stopper i øvrigt som pendlerformand inden længe, idet hun har fået nyt arbejde, hvor hun skal bruge bil for at komme rundt.