Børnetandlægerne ventede forgæves 302 gange i august.
Når et barn udebliver fra sin aftale i Guldborgsund Tandpleje, lægger receptionist Laila Børsen en lille kulørt plastik-kiste i den store bowle på skranken.
Den sidste dag i august talte hun 302 kister, da hun tømte glasset for at gøre plads til septembers synliggørelse af de manglende afbud hos den centrale børnetandlægeklinik i Nørregade i Nykøbing.
Statistikken for de første otte måneder af 2014 viser, at tandlægen venter forgæves på sin patient hver tiende gang.
Nogle forældre glemmer både at møde op og at melde afbud på deres børns vegne.
Personalet på klinikken ringer altid op til forældrene, når de ikke dukker op med barnet, men det er sjældent, at de får en undskyldning for det manglende fremmøde.
- Nej, det hører vi ikke så tit. Jeg oplever ofte forældrenes reaktion som manglende prioritering af deres barns tandlæge-aftale. Men det er et stort problem for os. Vi spilder behandlingstid, når børnene ikke dukker op, siger Pernille Mie Olsen.
Læs mere i Folketidende lørdag.