Lolland Kommune overtager akutte opgaver fra Pleje Plus og kommunale ansatte skal aflaste Pleje Plus personale.
På tirsdagens møde i Lolland Kommunes ældre- og sundhedsudvalg blev det besluttet, at den kommunale hjemmepleje omgående overtager akutte henvendelser fra borgere, der ellers er visiteret til hjemmehjælp fra den private leverandør Pleje Plus.
- Vi har besluttet, at den kommunale hjemmepleje rykker ud på nødkald, hvis borgere, der er visiteret hos Pleje Plus, ikke har fået hjælp. Det kan for eksempel være, hvis klokken er blevet 20, og borgeren endnu ikke har fået hjælp til mad, siger formand for ældre- og sundhedsudvalget Marie-Louise Brehm Nielsen (V).
Muligheden for nødkald til den kommunale hjemmepleje har borgerne hele tiden haft, men hjælpen bliver nu mere udbredt og kan bruges også i mindre akutte tilfælde. Samtidig vil Lolland Kommune tydeligt gøre borgerne opmærksomme på brugen af de nødkaldeanlæg, der er installeret i borgernes hjem.
På gårsdagens møde blev det desuden besluttet, at en del af personalet fra den kommunale hjemmepleje midlertidigt skal overgå til Pleje Plus.
Læs mere om den midlertidige redningsplan som Lolland Kommune har søsat for at sørge for at borgerne får den nødvendige hjemmepleje.