Frivillige fra Hjemmeværnet på Lolland-Falster bidrager til at bemande corona-hotline.
Siden fredag har frivillige hjemmeværnssoldater sammen med frivillige fra Beredskabsstyrelsen samt medarbejdere fra Sundhedsstyrelsen og Politiet, bemandet Corona-hotlinen, som døgnet rundt har svaret danskerne om COVID-19.
Blandt de frivillige er også hjemmeværnssoldater fra Distrikt Sydsjælland- og Lolland-Falster, oplyser Morten Lykkeberg, der er chef for Kommunikationssektionen i Landsdelsregion Øst.
Fredag eftermiddag 6. marts klokken 13.30 bad Rigspolitiet om støtte til bemanding af den nationale corona-hotline. Hotlinen blev allerede etableret i slutningen af februar af sundhedsmyndighederne med bistand fra Beredskabsstyrelsen. Men efterspørgslen steg sidenhen, og derfor blev Hjemmeværnet bedt om at støtte.
Hurtigt blev der udvalgt frivillige, som var i stand til at gå i gang med opgaven, og fredag klokken 16.30 var frivillige fra Hjemmeværnet i fuldt sving med at levere svar til danskere, som ringede ind.
Siden har der hver dag mellem klokken 7 og 23 været minimum 40 frivillige fra Hjemmeværnet samt frivillige fra Beredskabsstyrelsen og medarbejdere fra Sundhedsstyrelsen til at bemande corona-hotlinen. Om natten mellem 23 og 7 har en bemanding på 10 personer været tilstrækkelig.
De frivillige på corona-hotlinen får alle oplæring i at svare på de mest gængse spørgsmål. Ud over oplæring er der udarbejdet svarark, så det er nemt at komme med klare svar. Når der kommer spørgsmål, som de frivillige fra Hjemmeværnet ikke kan svare på, kan de få hjælp fra blandt andet medarbejdere fra Sundhedsstyrelsen, som derefter overtager opkaldet.
Hjemmeværnet leverer svar i forhold til adfærdsrådgivning, mens den sundhedsfaglige rådgivning varetages af sundhedspersonale på stedet og ad andre hotlines såsom eksempelvis 1813.
Der har været mange spørgsmål at svare på i den periode, Hjemmeværnet har besvaret opkald. Siden fredag eftermiddag er der blevet håndteret omkring 7.500 spørgsmål.
Kaptajn Thomas Seloy, som også er leder på gulvet for call centret, oplever, at de frivillige fra Hjemmeværnet er dybt engagerede i opgaven.
- Der er mange bekymrede mennesker, der ringer ind, og her har Hjemmeværnets frivillige hjulpet på allerbedste vis. Vores soldater har taget opgaven meget alvorligt, og de har gjort en kæmpe forskel ved at træde til og løse denne opgave, fortæller Thomas Seloy.