Annonce
Lokal nyt

Lokale hjemmeværnsfolk svarer på corona-spørgsmål

Frivillige fra Hjemmeværnet på Lolland-Falster bidrager til at bemande corona-hotline.

Siden fredag har frivillige hjemmeværnssoldater sammen med frivillige fra Beredskabsstyrelsen samt medarbejdere fra Sundhedsstyrelsen og Politiet, bemandet Corona-hotlinen, som døgnet rundt har svaret danskerne om COVID-19.

Blandt de frivillige er også hjemmeværnssoldater fra Distrikt Sydsjælland- og Lolland-Falster, oplyser Morten Lykkeberg, der er chef for Kommunikationssektionen i Landsdelsregion Øst.

Fredag eftermiddag 6. marts klokken 13.30 bad Rigspolitiet om støtte til bemanding af den nationale corona-hotline. Hotlinen blev allerede etableret i slutningen af februar af sundhedsmyndighederne med bistand fra Beredskabsstyrelsen. Men efterspørgslen steg sidenhen, og derfor blev Hjemmeværnet bedt om at støtte.

Hurtigt blev der udvalgt frivillige, som var i stand til at gå i gang med opgaven, og fredag klokken 16.30 var frivillige fra Hjemmeværnet i fuldt sving med at levere svar til danskere, som ringede ind.

Siden har der hver dag mellem klokken 7 og 23 været minimum 40 frivillige fra Hjemmeværnet samt frivillige fra Beredskabsstyrelsen og medarbejdere fra Sundhedsstyrelsen til at bemande corona-hotlinen. Om natten mellem 23 og 7 har en bemanding på 10 personer været tilstrækkelig.

De frivillige på corona-hotlinen får alle oplæring i at svare på de mest gængse spørgsmål. Ud over oplæring er der udarbejdet svarark, så det er nemt at komme med klare svar. Når der kommer spørgsmål, som de frivillige fra Hjemmeværnet ikke kan svare på, kan de få hjælp fra blandt andet medarbejdere fra Sundhedsstyrelsen, som derefter overtager opkaldet.

Hjemmeværnet leverer svar i forhold til adfærdsrådgivning, mens den sundhedsfaglige rådgivning varetages af sundhedspersonale på stedet og ad andre hotlines såsom eksempelvis 1813.

Der har været mange spørgsmål at svare på i den periode, Hjemmeværnet har besvaret opkald. Siden fredag eftermiddag er der blevet håndteret omkring 7.500 spørgsmål.

Kaptajn Thomas Seloy, som også er leder på gulvet for call centret, oplever, at de frivillige fra Hjemmeværnet er dybt engagerede i opgaven.

- Der er mange bekymrede mennesker, der ringer ind, og her har Hjemmeværnets frivillige hjulpet på allerbedste vis. Vores soldater har taget opgaven meget alvorligt, og de har gjort en kæmpe forskel ved at træde til og løse denne opgave, fortæller Thomas Seloy.

  • IMG_0188_edited-1
Annonce
Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Annonce
Annonce
112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Statsministeren på dobbelt-besøg på Falster

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Erhverv

Lander millionoverskud trods vanskeligt år

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde