Hanne og Christian Bruun fra Nysted blev kontaktet af det lokale rejsebureau. Nu er flybilletterne booket.
Fredag formiddag er der glædesudbrud over telefonen fra Filippinerne.
- Vi er så glade, siger Hanne Møller Bruun, som sammen med ægtefællen Christian har oplevet nogle gevaldige følelsesmæssige rutsjeture de seneste uger.
Parret tog 1. marts på en måneds ferie til øen Bantayan i Filippinerne, ligesom de har gjort hver vinter i mange år.
Men den hurtige udvikling af coronasmitte betød, at parrets hjemrejse 31. marts kom i fare. Og forleden blev den så aflyst.
I sidste weekend forsøgte parret, ligesom Udenrigsministeriet anbefalede, at tage hjem. Men en tur til lufthavnen på naboøen Cebu og øens lufthavn var forgæves. Parret var dog fortrøstningsfulde, fordi de havde jo billetten til den oprindelige hjemrejse 31. marts, så de tog tilbage til det lejede hus på øen Bantayan og afventede situationen, mens de var i konstant kontakt med familien derhjemme og fulgte med på danske medier og hos Udenrigsministeriet så meget, som jævnlige strømafbrydelser på øen gjorde det muligt.
Men torsdag kom så meldingen fra Singapore Airlines, at deres hjemrejse, som var bestilt via Travellink, var aflyst.
Men hjælpen til nye billetter kom fra en uventet kant.
- Vi har ikke fået noget brugbart fra Udenrigsministeriet, der kun kunne anvise, at vi købte flybilletter fra Manila til Amsterdam. Men en besked på Messenger fra det lokale rejsebureau Air Tiki hjemme i Nysted ordnede hjemrejsen lynhurtigt, fortæller en glad Hanne Møller Bruun.
- Vi jublede, da Ole Garde (ejeren af Air Tiki Rejsebureau) kontaktede os. Og nu har han sørget for billetter fra Cebu over Dubai til København fredag 27. marts, fortæller Henne Møller Bruun via en Messenger-telefonforbindelse.
Hos Air Tiki Rejsebureau i Nysted, fortæller Ole Garde, at det ikke kun er Hanne og Christian Bruun, han har hjulpet med at skaffe billetter.
- I denne uge har vi også skaffet billetter til tre unge danskere, som var strandet i Peru. Det lykkedes os at booke billetter til det sidste fly ud af Peru forleden. Også et dansk ægtepar, som var på ferie på Bali, fandt vi billetter til.
Det er ikke første gang, at Air Tiki Rejsebureau har hjulpet strandede rejsende.
-Helt tilbage til massakren på Den Himmelske Freds Plads i Beijing i 1989 hjalp vi også folk med at komme hjem, fortæller Ole Garde.
Rejsebureauet arrangerer ikke pakkerejser, men har i mange år arbejdet med at hjælpe efterskoler, højskoler og offentlige institutioner med flyrejser. Og har i disse dage travlt med at hjælpe kunder, som har måttet aflyse rejser.
Tilbage på øen Bantayan vil ægteparret Hanne og Christian Bruun nu nyde de sidste feriedage, inden turen går hjem til Nysted.
- Vi har jo brugt en stor del af vores ferie indtil nu på at kommunikere med alle mulige instanser, flyselskaber og familien – alt sammen på min smartphone, fordi vi i år valgte ikke at tage vores Ipad med …
- Faktisk så siger vi hver morgen, når vi søger ned på stranden for at få det bedste signal til telefonen herude, hvor der ikke er wifi, at nu går vi på kontoret.
Ægteparret er optimistiske med hensyn til, at deres nye hjemrejse bliver til noget. Hvis det skulle gå galt endnu engang, så har Ole Garde og rejsebureauet, som ligger i samme gade, som ægteparret Bruun bor, lovet at finde en ny løsning.