Transportpolitikerne ventes senest mandag at indgå forlig om infrastrukturen.
LOLLAND-FALSTER Opgradering af E55 nord for Nykøbing, udbygning af Rute 9 over Lolland og et etablering af et fremskudt færgeleje ved Tårs. Politikerne på Lolland-Falster har længe talt varmt om at få investeret i den lokale infrastruktur, og nu ventes der snart at ske noget.
Partiernes transportordførere er således i fuld gang med at forhandle om investeringer i fremtidens infrastruktur, og Folketidende erfarer, at en aftale ventes at falde på plads i weekenden - muligvis natten til mandag.
Hvad politikerne ender med at enes om vides selvsagt ikke endnu, men Folketidende erfarer, at flere af de lokale ønsker står til at blive imødekommet.
Således lægges der op til fra næste år at tage fat på opgraderingen af E55 mellem Nykøbing og Sydmotorvejen. Her foreslås det at afsætte 48 millioner kroner til den lille løsning med opgradering af tre kryds - og altså ikke den store med en udbygning til en firesporsvej.
Til Rute 9 er der spillet ud med fra 2024 at investere 311 millioner kroner i at lave en omfartsvej ved Nørreballe. Dertil kommer otte millioner kroner, der skal bruges til at undersøge, hvordan Rute 9 på Lolland kan udbygges yderligere.
Endelig lægges der op til at tage yderligere et skridt i forhold til forslaget om et fremskudt færgeleje ved Tårs. En hel række transportordførere har tidligere i Folketidende tilkendegivet, at de synes, projektet bør sættes i gang, men så vidtrækkende er udkastet ikke. Her lægges der blot op til at afsætte 10 millioner kroner til at få analyseret strømforholdene, der af transportministeren vurderes at være problematiske.
Køreledninger undersøges
Mens forhandlingerne om infrastrukturen altså stadig er i gang, enedes regeringen fredag med Venstre, Dansk Folkeparti, SF, De Radikale, Enhedslisten, De Konservative, Liberal Alliance og Alternativet om, at knap en halv milliard kroner skal bruges til den grønne omstilling af transportsektoren. Og i den forbindelse har de afsat tre millioner kroner til at få lavet en analyse af mulighederne for at få opsat køreledninger på strækningen Øresund-Femern.
I december fortalte transportminister Benny Engelbrecht (S) til Folketidende, at Femern-tunnelen forberedes til, at vejbanen kan understøtte elektriske køretøjer.
- Det er uvist, hvilken teknologi man vil anvende - køreledninger eller induktionsspoler i vejen. Men uanset om det bliver det ene eller det andet, kan vi indbygge det i tunnelen, og det er vigtigt, fordi Femern-forbindelsen skal bestå langt ind i fremtiden, sagde han.
Og nu går man altså i gang med at undersøge mulighederne.