Entreprenørvirksomhed som skal bygge ny bro støber elementer i Polen.
Elementerne til den kommende nye jernbanebro over Masnedsund skal støbes i Swinoujscie i Polen. Her har entreprenørvirksomheden Aarsleff eget elementstøberi, og det er Aarsleff, der netop har fået overdraget opgaven med brobyggeriet.
Det er Banedanmark, der skal have bygget broen som et led i opgraderingen af jernbanen til den kommende Femern Bælt-forbindelse. Udbudet af brobyggeriet er sket som en totalentreprise, hvor designet og måden at bygge på har været et af faktorerne i udvælgelsen af, hvem af de fem prækvalificerede firmaer, der fik arbejdet.
Hos Aarsleff mener afdelingsingeniør Kaj Lykkeberg, at løsningen med en elementbro, der kan samles på stedet i en arbejdsgang, har været medvirkende til at vinde udbudet. Således mindsker det entreprenørens risiko ved opgaven, at elementerne kan støbes på fabrik, frem for at broen støbes på stedet.
Der bliver tale om en seks-fagsbro, 14 meter bred og 200 meter lang. Gennemsejlingshøjden bliver fem meter.
Ud over de seks brodæk vil der på elementfabrikken i Polen også blive støbt de fem fundamenter, broen skal hvile på. De store elementer skal fragtes fra Swinoujscie til Masnedsund på store pramme.
På selve byggepladsen forventes, at et sted mellem 25 og 30 mand bliver beskæftiget med blandt andet monteringen af broen. Derfor forventes det ikke, at Aarsleff får brug for nyansættelser i forbindelse med opgaven.
Læs mere om det kommende byggeri i lørdagens Folketidende, hvor der også kan læses om bropropblemer i Tyskland, fordi ligesom den gamle Storstrømsbro giver bekymring på den danske side af Femern Bælt, skaber Fehmarnsundbroen uro på den tyske.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed