Der loves flere tog og flere siddepladser i togene, men den lokale pendlertalsmand forudser i stedet propfyldte tog.
På Christiansborg er man blevet enige om rammerne for en ny 10-årig trafikkontrakt mellem DSB og staten. Aftalen indeholder blandt andet et løfte om flere togafgange og flere siddepladser.
- Det vil jeg se før jeg tror det, siger formanden for pendlerne på Lolland-Falster Henrik Larsen.
Der er ikke i aftalen midler til indkøb af mere materiel, men forbedringerne er baseret på effektiviseringer i DSB udtalte Transportminister Magnus Heunicke tirsdag.
Den lokale pendlertalsmand pointerer at aftalen som sådan ser fin ud.
- Men vi ved i realiteten ikke hvad den eksakt kommer til at betyde for kapaciteten på Sydbanen, siger Henrik Larsen.
Aftalen kommer samtidigt med, at pendlerne kæmper for at få en køreplan fra 2016 til 2019 til at hænge sammen. I de år skal der forgå store byggeprojekter på strækningen på Sydbanen inden en opgradering står færdig i 2019, hvor Sydbanen skal til at køre ny rute, som kommer til at gå via Køge.
Samtidigt med de mange byggerier på banen og bygning af ny Storstrømsbro, som kommer til at betyde lukninger af strækninger i perioder, længere rejsetider og lange perioder med togbusser, vil DSB i den fireårige periode have de gennemgående tog morgen og aften mellem Nykøbing og København til at lave et ekstra stop i Roskilde, hvor der er mange pendlere til og fra København.
- I forvejen er togene mere end fyldte, så det vil betyde mere end overfyldte tog, siger Henrik Larsen. Allerede når togene om eftermiddagen kører sydpå, er der som regel ikke flere ledige ståpladser, når toget har forladt Tåstrup. Om fredagen er det helt galt. Her kører der på eftermiddagsafgange færre togsæt pr afgang, hvor der oven i købet er flere rejsende i forbindelse med weekendens begyndelse, fortæller pendlertalsmanden.
I den nye aftale bliver definitionen af, hvornår et fjern- eller regionaltog er forsinket, ændres, så et tog fremover kun er rettidigt op til tre minutter efter planlagt afgang mod tidligere op til seks minutter. Det vil udløse ekstra kompensation til de rejesende.
- Men vi vil hellere have tog til tiden og et sæde at sidde i, slår pendlertalsmanden fast.
FAKTA: Her indholdet i den nye DSB-kontrakt
Regering er tirsdag aften nået til enighed med Enhedslisten og SF om rammerne for en ny 10-årig trafikkontrakt mellem DSB og staten.
Her kan du se de væsentligste punkter i aftalen:
* DSB modtager over kontraktperioden 41,4 milliarder kroner fra staten. De første seks år ligger beløbet nogenlunde stabilt omkring 4,2-4,3 milliarder kroner, men fra 2021 falder og ender i 2024 på 3,9 milliarder kroner.
* Der skal køre flere tog, så omfanget af fjern- og regionaltogstrafikken frem til 2021 stiger med 10 procent. Samtidig skal antallet af sidepladser øges, så antallet af såkaldte "pladskilometre" stiger 25 procent.
* Definitionen af, hvornår et fjern- eller regionaltog er forsinket, ændres, så et tog fremover kun er rettidigt op til tre minutter efter planlagt afgang mod tidligere op til seks minutter.
* Kundetilfredsheden skal stige over kontraktperioden. Falder den skal DSB aflevere en redegørelse til Transportministeriet.
* Handicappede skal fremover kunne få assistance på deres togrejse, hvis de henvender sig 24 timer før afgang mod tidligere 48 timer. Grænsen ønskes hurtigst muligt sænket til 12 timer og på sigt helt ned til to timer.
* Der udbydes ikke nogen nye strækninger til private aktører.
* DSB skal i kontraktperioden påbegynde anskaffelsen af nye el-tog. De finansieres gennem statsgaranterede lån.
* Aftalen kan annulleres, hvis DSB de første fem år ikke leverer tilfredsstillende rettidighed og effektivitet.
Kilde: Transportministeriet
/ritzau/