Sending af affald var ifølge afsender fejlbehæftet
OREHOVED - Det er et miljøsvineri uden lige og burde stoppes!
Sådan lyder et anonymt tip, Folketidende har modtaget om en leverance af affald på Orehoved Havn i slutningen af november. Med til tippet hører en serie billeder, der viser betydelige mængder plasticaffald på havnens omkringliggende stenglacis og vand. Folketidende har efterfølgende ved selvsyn kunnet konstatere, at der er en del løst affald i området, omend langt størstedelen var blevet ryddet op.
Oprydningen er klaret af virksomheden Geminor, der har købt forbrændingskapacitet hos Refa, og derfor står for al håndtering af affaldet, indtil det er afleveret i siloen hos Refa.
Affaldet på havnen er det såkaldte RDF-affald, som er en forkortelse for refuse derived fuel. Affaldet består af forskelligt brandbart og bionedbrydeligt affald fra blandt andet husholdninger samt plastic, der ikke kan genbruges. Det bruges som et mere miljøvenligt brændsel i blandt andet kraftvarmeværker og som erstatning for fossile brændstoffer.
Geminor er oprindeligt et dansk firma og har hovedsæde i Norge. Det er blandt Nordeuropas største leverandører af affald til energiproduktion. Her beklager man, at noget af affaldet er landet i naturen.
- Denne leverance er desværre ikke gået som planlagt. Under normale omstændigheder losser vi ballerne, uden at de skades. Eventuelle skadede baller bliver opsamlet i containere og kørt til forbrændingsanlægget løbende, og efter losning er færdiggjort. Ved denne leverance gik en større del af ballerne i stykker under losningen end normalvis, og vi er i øjeblikket i gang med at undersøge årsagen hertil. Under normale omstændigheder er ballerne, som oplagres, uskadte, sådan at der ikke forekommer noget flyvsk materiale, forklarer Tim Andersen, der er Country Manager for den danske afdeling i Geminor.
- Vores rutiner er, at vi under losningen opsamler alt løst materiale både maskinelt og manuelt. På grund af skadeomfanget af ballerne ved denne leverance var vores tiltag ikke helt tilstrækkeligt. Der er nu ryddet helt op på kajen, og der opsamles dagligt på hele området omkring oplagringen. Når vi har fundet årsagen til, hvorfor flere baller gik i stykker ved denne leverance, vil vi gennemgå vores rutiner og lave de nødvendige ændringer.
På Orehoved Havn har man opstillet hegn rundt om ballerne med affald for at forsøge at forhindre det løse affald i at blæse væk.
- Vi er i Geminor utrolig kede af, at denne leverance ikke "har løbet" optimalt. Vi tager situationen meget alvorligt, og der er i vores interne kvalitetssystem oprettet en sag, som skal hjælpe os med at optimere forholdene på Orehoved Havn, således at vi ikke generer nogen, og at vi alle kan være der uden problemer, fortæller Tim Andersen.