Annonce
Lokal nyt

Refa: Tegninger er et idekatalog

Der står ord som "krav" og "skal" på de tegninger til etablering af vendepladser, som Refa lægger i postkassen hos nogle af deres kunder på blinde veje. Der er tale om standardtegninger fra Vejdirektoratet, som Refa ikke har tilpasset lokale forhold. Det betyder for eksempel, at Refas kunder på tegningerne får oplyst målfaste krav for vejens bredde på fem, seks eller syv meter, hvilket er uforligneligt med Lolland Kommunes Affaldsregulativ på 2,9 meter. Refa oplyser, at kunderne er velkomne til selv at lave matematikken og tilpasse tegningerne, og henviser i øvrigt til kundecenteret. Foto: Rikke Folm Berg

Refa har udleveret tegninger med målfaste krav til vendepladser, men kalder dem nu "et idekatalog"

LOLLAND Som Folketidende skrev i artiklen "Mødt af urealistiske krav" i starten af december, har Refa pålagt beboerne på Slotø-Vænget i Lindelse at etablere en vendeplads.

- Vi har modtaget rigide krav fra Refa til etablering af en vendeplads, som formodentlig ingen i kommunen ville kunne honorere, fortalte Ole Frank Jørgensen.

Af brevet fremgår det, at vejen ned til vendepladsen skal være enten fem, seks eller syv meter bred, alt efter om beboerne vælger at benytte nummer et, to eller tre af tre foreslåede modeller - hvor model nummer et kræver urealistiske 33 meter i diameter.

Disse krav bliver formidlet under overskrifen "Krav til vendepladser", hvorunder der står at læse: "Ved blinde veje skal der være tilstrækkelig vendemulighed for renovationsbilen i henhold til gældende vejregler. Figur 1-3 angiver tre måder at konstruere vendepladser på. De angivne mindstemål skal overholdes ved anlæg af nye vendepladser".

Men nu siger affalds- og logistikchef i Refa, at kravene slet ikke er krav, men ideer.

- Det er en vejledning. Man er altid velkommen til at etablere en anden form for vendeplads. Det drejer sig bare om, at skraldebilen kan vende. Det er ikke noget, man skal gøre lige nøjagtigt sådan der. Det er et idekatalog, siger affalds- og logistikchef Niels-Erik Sakariassen og tilføjer:

- Det vigtige er, at vendepladsen er fri og farbar.

Hvordan skal folk så vide, hvornår de har etableret en god nok vendeplads?

- De er velkomne til at rette henvendelse til os, og jeg er næsten sikker på, at de også er velkomne til at spørge hos vognmanden.

Men beboerne på Slotø-Vænget haruden held forsøgt at komme i dialog med Refa om udformningen af en vendeplads, som de kan vide sig sikre på at få godkendt.

Det kan affalds- og logistikchefen ikke forstå.

- Det er jeg helt sikker på, at vi gerne hjælper dem med, siger Niels-Erik Sakariassen.

Jeg har en stak af klager her, hvor Ole Frank Jørgensen har skrevet til Refa, og han kan ikke få svar.

- Jeg kan selvfølgelig ikke kommentere på den konkrete sag, men vi har en selvbetjening, hvor man kan skrive hver dag, og vi har åbent til klokken 19 hver dag. Jeg synes, at vi har meget åbningstid på kundecenteret, siger Niels-Erik Sakariassen.

Synes du, jeres kommunikation er godt nok?

- Om jeg synes det eller ej ... Jeg synes tit, vi får løst de ting her. Men det kan godt ske, der skal findes nogle andre tegninger.

Affalds- og logistikchefen i Refa synes, kunderne er godt hjulpet. Foto: Rikke Folm Berg
Ole Frank Jørgensen har forgæves efterspurgt mindre rigide krav til størrelsen og udformningen af en vendeplads. Foto: Privat
  • Der står ord som "krav" og "skal" på de tegninger til etablering af vendepladser, som Refa lægger i postkassen hos nogle af deres kunder på blinde veje. Der er tale om standardtegninger fra Vejdirektoratet, som Refa ikke har tilpasset lokale forhold. Det betyder for eksempel, at Refas kunder på tegningerne får oplyst målfaste krav for vejens bredde på fem, seks eller syv meter, hvilket er uforligneligt med Lolland Kommunes Affaldsregulativ på 2,9 meter. Refa oplyser, at kunderne er velkomne til selv at lave matematikken og tilpasse tegningerne, og henviser i øvrigt til kundecenteret. Foto: Rikke Folm Berg
  • Affalds- og logistikchefen i Refa synes, kunderne er godt hjulpet. Foto: Rikke Folm Berg
  • Ole Frank Jørgensen har forgæves efterspurgt mindre rigide krav til størrelsen og udformningen af en vendeplads. Foto: Privat
Annonce
Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Guldborgsund

Gerts vilde døgn: - Det er 24 timer i helvede

Annonce
Annonce
Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Sport

Kunne ikke se sig selv fortsætte: Stopper efter træneruro

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Guldborgsund

Voldsomt vejr: Nu besøger Lars Løkke smadret havn

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Guldborgsund

Gerts vilde døgn: - Det er 24 timer i helvede

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Claus må "skjule sin identitet": - Jeg blev ked af det, da jeg hørte det

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Sport

Så skete det endelig - Nykøbing FC tog en kæmpe skalp

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand