Refa har udleveret tegninger med målfaste krav til vendepladser, men kalder dem nu "et idekatalog"
LOLLAND Som Folketidende skrev i artiklen "Mødt af urealistiske krav" i starten af december, har Refa pålagt beboerne på Slotø-Vænget i Lindelse at etablere en vendeplads.
- Vi har modtaget rigide krav fra Refa til etablering af en vendeplads, som formodentlig ingen i kommunen ville kunne honorere, fortalte Ole Frank Jørgensen.
Af brevet fremgår det, at vejen ned til vendepladsen skal være enten fem, seks eller syv meter bred, alt efter om beboerne vælger at benytte nummer et, to eller tre af tre foreslåede modeller - hvor model nummer et kræver urealistiske 33 meter i diameter.
Disse krav bliver formidlet under overskrifen "Krav til vendepladser", hvorunder der står at læse: "Ved blinde veje skal der være tilstrækkelig vendemulighed for renovationsbilen i henhold til gældende vejregler. Figur 1-3 angiver tre måder at konstruere vendepladser på. De angivne mindstemål skal overholdes ved anlæg af nye vendepladser".
Men nu siger affalds- og logistikchef i Refa, at kravene slet ikke er krav, men ideer.
- Det er en vejledning. Man er altid velkommen til at etablere en anden form for vendeplads. Det drejer sig bare om, at skraldebilen kan vende. Det er ikke noget, man skal gøre lige nøjagtigt sådan der. Det er et idekatalog, siger affalds- og logistikchef Niels-Erik Sakariassen og tilføjer:
- Det vigtige er, at vendepladsen er fri og farbar.
Hvordan skal folk så vide, hvornår de har etableret en god nok vendeplads?
- De er velkomne til at rette henvendelse til os, og jeg er næsten sikker på, at de også er velkomne til at spørge hos vognmanden.
Men beboerne på Slotø-Vænget haruden held forsøgt at komme i dialog med Refa om udformningen af en vendeplads, som de kan vide sig sikre på at få godkendt.
Det kan affalds- og logistikchefen ikke forstå.
- Det er jeg helt sikker på, at vi gerne hjælper dem med, siger Niels-Erik Sakariassen.
Jeg har en stak af klager her, hvor Ole Frank Jørgensen har skrevet til Refa, og han kan ikke få svar.
- Jeg kan selvfølgelig ikke kommentere på den konkrete sag, men vi har en selvbetjening, hvor man kan skrive hver dag, og vi har åbent til klokken 19 hver dag. Jeg synes, at vi har meget åbningstid på kundecenteret, siger Niels-Erik Sakariassen.
Synes du, jeres kommunikation er godt nok?
- Om jeg synes det eller ej ... Jeg synes tit, vi får løst de ting her. Men det kan godt ske, der skal findes nogle andre tegninger.