Annonce
Lokal nyt

Togrejsende udsættes for færre farlige partikler

Arkivfoto Foto: Anders Knudsen

Det bliver gradvist mindre sundhedsskadeligt at være pendler eller togpassager på Nordvestbanen, Sydbanen og Kystbanen.

DSB er gået i gang med at udskifte brændstofdyser og cylinderenheder på de aldrende, dieseldrevne ME-lokomotiver, der trækker dobbeltdækkervognene i den sjællandske regionaltogs-trafik samt enkelte myldretidsafgange på Kystbanen, skriver Sjællandske.

Sammen med tidligere tiltag, såsom filtre i indsugningen til klimaanlæggene i dobbeltdækkervognene og emissionskit på lokomotivernes udstødning, vil det ifølge DSB reducere udledningen af skadelige ultrafine partikler med 80 procent.

- Det har været et ønske i mange år at reducere vores miljøpåvirkning, som påvirker vores kunder og personale. Nogle initiativer er ikke lykkedes. Men nu har vi nogle, der virker, siger Jesper Mølgård, miljøchef i DSB.

De nye tiltag betyder ifølge Jesper Mølgård, at der er brug for mindre smøreolie i motoren, ligesom man opnår en mere effektiv forbrænding.

- Vi kan måle det, men også se det med vores egne øjne. Røgen, der kommer ud, er simpelthen mindre sort end før, siger han.

De nye brændstofdyser og cylinderenheder reducerer ifølge DSB alene udledningen af ultrafine partikler fra 160.000 til 70.000 partikler pr. kubikcentimeter.

Før der kom emissionskit og ind-sugningsfiltre, var udledningen ifølge målinger fra Teknologisk Institut op på hele 370.000 partikler pr. kubikcentimeter i togvognene.

De nye tiltag vækker glæde hos Økologisk Råd, der tilbage i 2013 første gang satte fokus på problemet ved at foretage egne målinger af forureningen i togene.

- Vi vil gerne anerkende, at DSB har sikret, at der sker en enorm reduktion i luftforureningen. Men man er også nødt til at reducere endnu mere. De niveauer, man ender på nu, er stadig højere, end de mest trafikerede veje i København i myldretiden, siger Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i luftkvalitet hos det Økologiske Råd.

Også pendlerne kvitterer for, at det nu lykkedes DSB at reducere luftforureningen i togene: - Det har jo været et stort problem så længe, at vi i pendlerklubberne har gjort vores medlemmer opmærksomme på, at de burde lade være med at sidde i de forreste vogne bag lokomotivet, når de skulle hjem fra arbejde, siger Danny Pedersen, formand i Roskilde Pendlerklub.

DSB har ingen yderligere tiltag på bedding. Fra 2021 og frem begynder DSB at modtage nye, mere miljøvenlige ellokomotiver, der skal erstatte ME-lokomotiverne.

Læs også : Minister: Måske nye tog på Sydbanen fra 2025

  • Arkivfoto Foto: Anders Knudsen
Annonce
112

Niels Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Annonce
Annonce
Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

112

Niels Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

112

Fik slag i hovedet på marken

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Indland

86.000 danskere er afhængige

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale