Annonce
Lokal nyt

- Vi kan ikke gøre andet end at vælge italienere

Foto: /ritzau/

Transportminister: Problemer er ikke ukendte i entreprenørfaget. Og vi vil jo meget gerne have en ny Storstrømsbro rimelig hurtigt.

Minister om Storstrømsbro: Vi kan ikke gøre andet end at vælge italienere.

Skeletterne bliver ved med at vælte ud af skabet hos de italienske entreprenører, som er blevet udvalgt til at bygge Storstrømsbroen.
Senest kan Fagbladet 3F afsløre, at Condottes øverste chef nu bliver efterforsket af det italienske bagmandspoliti for sin rolle i en korruptionsskandale for millioner.

Alligevel er der formentlig ingen vej udenom, at de tre italienske firmaer ender med at skulle bygge Storstrømsbroen for den danske stat til en pris på 2,1 milliarder kroner.

Sådan lyder konklusionen fra Transportministeren efter et udvalgsmøde i Transportudvalget.

- Vi kan ikke gøre andet. Det er ikke en lovlig udelukkelsesgrund, at der foregår en efterforskning. Det er en lovlig udelukkelsesgrund, hvis der foreligger en endelig dom. Men det gør der ikke, og indtil det sker, opererer vi med princippet om, at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist, forklarer Ole Birk Olesen (LA) til Fagbladet 3F.

- Man må forstå, at det ikke er en politisk beslutning, om man vil gøre det ene eller det andet her. Det er fastsat i lovgivning, hvad man må gøre og ikke må gøre, forklarer han.

Dermed tegner ministeren selv en fremtid, hvor de tre italienske firmaer Condotte, Grandi Lavori Fincosit og Itinera i fællesskab bygger Storstrømsbroen.

Det er på trods af, at Fagbladet 3F har afsløret, at to af firmaerne står over for en retslig høring den 21. februar, hvor de skal forsvare sig imod korruptionsanklager.

I forvejen er to tidligere topchefer idømt millionbøder og fængselsstraffe for korruption og bestikkelse.

I en rapport fra Kammeradvokaten fremgår det også, at det ene af firmaerne læner sig så kraftigt op af en konkurs, at de har bedt retten i Rom om hjælp til at komme ud af problemerne ved at lave en såkaldt rekonstruktion af selskabet.

Og det er netop de økonomiske problemer, der får Ole Birk Olesen til at afvente 14 dage mere, før en eventuel kontrakt kan skrives under.

- Nu beder Vejdirektoratet om en redegørelse for, hvordan man vil håndtere økonomien i konsortiet, hvis det ene firma har økonomiske problemer. Den redegørelse skal vi tygge på i 14 dages tid, og det er så tidligst der, at der er mulighed for at underskrive kontrakten, forklarer ministeren.

- Men det er ikke sådan, at problemer er ukendte i entreprenørfaget. Og vi vil jo meget gerne have en ny Storstrømsbro rimelig hurtigt, siger Ole Birk Olesen.

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro, når den står færdig. Efter planen åbner broen i 2023.

  • Foto: /ritzau/
Annonce
Guldborgsund

Har ligget der i årtier: Nu skal den rives ned

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt

Annonce
Annonce
Sport

NFH i DM-semifinalen efter gigantisk drama

Guldborgsund

Har ligget der i årtier: Nu skal den rives ned

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt

112

Skib i brand i Køge - sundhedsskadelig røg driver ind over byen

Lokal nyt

- De er lige så farlige, som lastbilerne er i trafikken

Dølle

Husker du? Når damerne går fest-amok

Lolland

Lokal kirke får over 700.000 kroner til istandsættelse

Sport

Skæbnekamp for NFH: - Det vil være en kæmpe skuffelse

Lolland

Vestas udvider i Nakskov og søger ansatte

Indland

EasyPark får millionbøde: Oplyste ikke tilstrækkeligt om gebyr

112

Se video af voldsom bådbrand: - Det så grimt ud

Guldborgsund

Ny redningsbåd til Gedser endelig i udbud

112

Butikstyve scannede selv - men de glemte noget

Lokal nyt

TV2 Øst-direktør færdig: Her er afløseren

Dølle

Dansk toppolitiker besøger Dølle

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Femern

Medie: 41-årig dræbt i ulykke på Femern-byggeplads

Indland

Sjællændere indtager frontlinjen i kampen mod sjælden flåtvirus

Udland

Fire betjente er dræbt i skyderi i amerikansk forstad

Guldborgsund

Tekniske problemer: Bro lukket

112

Fuld og påvirket mand blev stoppet to gange på to timer

Guldborgsund

Fra Lolland til Vendsyssel: Blomsterkongen Mark erobrer Nordjylland

Lolland

Undrer sig over færges sejlmønster: Hvad sker der?