Børn-, unge- og familiechef afviser kritikken i forældre-klage.
SØLLESTED Børn-, unge- og familiechefen i Lolland Kommune, Lotte Christensen, må ikke udtale sig i konkrete sager. Hun kan derfor ikke kommentere på Gitte og Michael Søgren Jensens oplevelse af deres forsøg på at få den rette støtte til deres 13-årige datter Nikoline. Til gengæld kan hun forklare, hvad der generelt gælder og ikke gælder, når forældre har et barn, de mener kan have brug for hjælp i skolen.
- PPR skal have modtaget en indstilling fra en skole med både forældreunderskrift og skolelederunderskrift. Hvis ikke er den juridisk ugyldig, fastslår Lotte Christensen og tilføjer:
- I PPR arbejder vi kun med børn, hvor forældrene har givet skriftlig tilladelse til det.
Læs artiklen "I klemme efter skolelukning"
For Gitte og Michael var udfordringen imidlertid, at de ikke kunne få Stenoskolen til at lave en indstilling, at Reventlow Lille Skole ikke nåede at færdiggøre sin indstilling, og at de, ifølge dem selv, blev afvist - og lovstridigt vejledt på deres ønske om selv at indstille til Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), at der var brug for hjælp.
Ifølge Lotte Christensen gælder følgende generelt:
- Forældre kan også godt selv indstille til PPR, hvis de mener, deres barn har brug for specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand og ikke får det i skolen. I de tilfælde går PPR ind og laver en vurdering i samarbejde med skole og forældre. Dette forhold bliver forældrene orienteret om, oplyser Lotte Christensen.
I ny skole-kontekst
For så vidt forældrenes kritik af, at en sag skal gå forfra ved skoleskift, forklarer hun:
- Ved skoleskift kan forældrene give tilladelse til, at indstillingen følger med til den nye skole. Eleven skal så lige falde til, for at den nye skole kan vurdere, om den samme beskrevne adfærd fra tidligere skolemiljø følger med. For måske har den nye skoles struktur og organisering en positiv effekt på elevens udfordringer, hvorfor indstillingsgrunden ikke opleves, eller måske opleves den samme adfærd, hvorfor skolen kan fastholde indstillingsbeskrivelsen, og PPR derefter går i arbejde.
Lotte Christensen understreger, at Pædagogisk Psykologisk Rådgivning arbejder med at give råd og vejledning til skoler om undervisningstilbuds tilrettelæggelse og organisering, og at det derfor er betydningsfuldt at se barnet i den nye skole-kontekst.
- Derfor er det ikke rigtigt at sige, at et barn falder mellem to stole ved skoleskift. PPR arbejder med barnet i skolemiljøet med henblik på, at så mange børn som muligt oplever sig som en del af børnefællesskabet. Det er imidlertid rigtigt, at socialrådgivere i børne- og ungeforvaltningen ikke kan indstille til PPR, oplyser hun.
Noget, forældrene har været frustrerede over, da en paragraf 50-undersøgelse i børne- og ungeforvaltningen ikke førte til undersøgelser i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning af datterens behov for støtte i skolen.
Lotte Christensen afviser dermed både forhaling af hjælp, lovstridig vejledning i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og manglende samarbejde på tværs af kommunens afdelinger.
- Men jeg anerkender, at det er en kompleks lovgivning, som vi skal være bedre til at forklare og hjælpe med, når forældre kommer i den situation, siger hun.
Gitte og Michael Søgren Jensen har, som omtalt i Folketidende onsdag, været i proces i tre og et halvt år med at forsøge at få den rette støtte til deres 13-årige datter, som meget sent i sin skolegang blev konstateret ordblind, lider under sin lillebrors ADHD-diagnose og måske også selv har hjælp og behov. De har derfor klaget, fordi de mener, Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) har forhalet at få undersøgt, om deres datter har behov for specialpædagogisk bistand, at de har modtaget lovstridig vejledning, og at der mangler samarbejde på tværs af kommunens afdelinger.