Måden at reparere de mindre veje på er kørt med succes mange steder, siger vejchef - Park og Vej trækker asfalt på med en slæbekasse efter en lastbil.
VESTLOLLAND Umiddelbart skulle man tro, at det var et berygtet, udenlandsk asfaltsjak, der har været på spil på Abildtorpevej i Nakskovs nordlige udkant.
Men det er Lolland Kommunes egne asfaltfolk fra Park og Vej, der har arbejdet på vejen, og det bliver en god vej til sommer, forsikrer kommunens fagansvarlige for veje, Dennis Rasmussen. Han har afløst Søren Jensen på posten.
Sammen med holdlederen for asfaltfolkene, Michael Roug, forklarer han, at de i første omgang giver vejen en bedre lapning ved at sprede asfalt med en slæbekasse, der er spændt efter en lastbil.
Kassen har en bredde på 1,40 meter og kan derfor ikke dække hele vejen ved to kørsler. Når der køres i den sidste side af vejen, går der derfor samtidig en ansat og rager asfalt manuelt ind på midten i "helligdagen" med en asfalt-rager.
At arbejdet på Abildtorpevej måske har set ekstra miserabelt ud for nogen, forklarer Michael Roug med, at holdet fik et opkald om en vej i akut nød, og derfor i knap tre uger måtte forlade Abildtorpevej.
Asfalten, der lægges ud, skal tage de værste huller, og måden at reparere de mindre veje på er kørt med succes mange steder, forsikrer Dennis Rasmussen.
- Til midtsommer får Abildtorpevej en overfladebehandling med småsten, der skal køres fast, og så bliver det en god vej, der vel kan holde i 10 til 12 år, tilføjer han.
Vejchefen henviser i øvrigt til Basevej i Nøbbet eller Reventlowvej ved Pederstrup, hvis man vil se et færdigt, godt resultat af "slæbekasse-teknikken". Metoden bruges på klasse 3- og 4-veje, altså de mindre veje, og næste år skal 350.000 kvadratmeter vej overfladebehandles.
- Det er et så stort arbejde, at det skal i licitation, oplyser Dennis Rasmussen.
Asfaltfolkene blev torsdag morgen færdige med den sidste slæbekasse-lapning af veje i år og skal nu til at lægge en grovere asfalt i typisk skadede sving.
Firmaet NCC står for at vedligeholde cirka 400 kilometer af de største og mest trafikerede veje i kommunen frem til 2025. De resterende cirka 970 kilometer veje står Park og Vej for.
- Nu håber vi på en mild vinter. Både for miljøets skyld (da vejsalt skader jorden og dermed planter, red.) og pengekassens skyld, siger Dennis Rasmussen, der bor i Langebæk og har en uddannelsesmæssig baggrund som anlægsgartner og bygningskonstruktør.
I Køge har han før været teamleder på vejområdet.