Annonce
Lolland

Forebyggelse af smitte går forud for service

I tre hjemmeplejeteams har det været nødvendigt at nedsætte og udskyde ydelser midlertidigt. Det sker efter en konkret vurdering. De berørte borgere får direkte besked, og serviceniveauet normaliseres så snart, det er muligt, lyder det. Foto: Anders Knudsen/arkiv

- Vores mål er som altid at levere bedst mulig service indenfor de rammer, der nu engang er til rådighed, lyder det i en intern status fra Lolland Kommune.

LOLLAND Lolland Kommune regulerer nu nedad på serviceniveauet.

Det fremgår af en status på corona i Lolland Kommune, som onsdag eftermiddag 30. december blev sendt ud internt i kommunen.

Den gjorde den, efter de skærpede restriktioner, og dermed nedlukningen af Danmark, tirsdag 29. december blev forlænget til og med 17. januar på grund af et højt smittetryk. Det var der også i Lolland Kommune, hvor der 30. december var 125 smittede over de sidste syv dage og et incidenstal på 305.

Ifølge den interne status betød det, at smitten godt nok havde stabiliseret sig, men på et meget højt niveau. Der var desuden smittede i alle dele af kommunen og i alle aldersgrupper, hvilket affødte et fortsat behov for, at vi alle er opmærksomme, holder afstand, holder fokus på hygiejne og ses med så få mennesker som muligt.

Det fastslås, at den fortsatte nedlukning har konsekvenser for kommunens drift.

- Udgangspunktet er det samme som før jul: Alle, der ikke varetager kritiske funktioner, arbejder hjemmefra i videst muligt omfang. Alle interne møder og så vidt muligt alle eksterne møder omlægges til Skype. Alle kultur- og fritidsfaciliteter er lukkede. Al undervisning - også for de små elever - foregår hjemmefra, står der.

- Dagtilbud har fortsat åbent, og der er undtagelser for sårbare elever, ligesom der skal organiseres nødpasning for elever fra 0.-4. klasse, hvor der er behov for det. Alle brugere, forældre, elever, foreninger med videre vil blive orienteret direkte på relevante kanaler.

Men det betyder også, at regeringen nu har anerkendt, at nedlukningen kan få konsekvenser for det leverede serviceniveau. Det er sket gennem genudstedelse af forårets nødbekendtgørelser, der giver mulighed for at afvige fra normale standarder, hvis det er nødvendigt.

- Vores mål er som altid at levere bedst mulig service indenfor de rammer, der nu engang er til rådighed, lyder det dog.

Forebyggelse af smitte

Det fastslås også, at den udbredte samfundssmitte har konsekvenser for medarbejdersituationen.

- Der er medarbejdere, der selv er smittede, og så er der medarbejdere, der er i selvisolation, fordi de har været nære kontakter til smittede. Hvis medarbejdere i selvisolation kan arbejde hjemmefra, betyder det ikke så meget, men i de funktioner, der kræver fysisk tilstedeværelse, er det en udfordring, står der.

- I plejesektoren er vores vigtigste opgave at forebygge smitte blandt ældre og udsatte borgere. Derfor har vi et konstant fokus på hygiejne. Derfor prøver vi at reducere antallet af kontakter så meget som muligt. Og derfor flytter vi ikke medarbejdere mellem de forskellige teams.

Det gør vagtplanerne mere sårbare, når en medarbejder bliver smittet eller skal i selvisolation og testes, fremgår det.

- I tre hjemmeplejeteams har det været nødvendigt at nedsætte og udskyde ydelser midlertidigt. Det sker efter en konkret vurdering. De berørte borgere får direkte besked, og serviceniveauet normaliseres, så snart det er muligt.

- Det er beklageligt, men beredskabet vurderer, at det med det aktuelle smittetryk er vigtigere at forebygge smitte, står der.

Ifølge ældre- og sundhedschef og leder af kriseberedskabet i Lolland Kommune handler det også om at passe på medarbejderne.

- For selvfølgelig er personalet presset. Det kan mærkes, når der efter hvert drypvise nedslag må trækkes 10-15 medarbejdere ud som led i smitteopsporingen, siger han og tilføjer:

- Det er netop derfor, vi regulerer nedad i serviceniveauet.

Forventningen er, at beboere på plejecentre vil få tilbudt vaccination lige efter nytår.

  • I tre hjemmeplejeteams har det været nødvendigt at nedsætte og udskyde ydelser midlertidigt. Det sker efter en konkret vurdering. De berørte borgere får direkte besked, og serviceniveauet normaliseres så snart, det er muligt, lyder det. Foto: Anders Knudsen/arkiv
Annonce
Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

112

Politiet efterlyser vidner til endnu en brand

Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser vidner til endnu en brand

112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

112

Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

112

Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Guldborgsund

Statsministeren på dobbelt-besøg på Falster

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission