Tyskerne har valgt løsning til Femernsund. Tunnelelementer fra Rødbyhavn en nærliggende løsning.
FEMERN BÆLT Det tyske transportministerium, Deutsche Bahn og delstatsregeringen i Slesvig-Holsten vil supplere den gamle Femernsundbro med en sænketunnel øst for broen.
Det har parterne meldt ud efter gennem et stykke tid at have vurderet og regnet på en stribe muligheder for at udbygge sund-forbindelsen, så den er klar til den trafik, der kommer med Femern Bælt-forbindelsen.
Det er planen at lave en 1,7 kilometer lang sænketunnel med to vejbaner i hver retning og to jernbanespor - ligesom i den kommende Femern Bælt-tunnel. Dermed åbnes der op for en nærliggende mulighed:
- Jeg anser det for at være det mest optimale, hvis elementerne til Femernsund bliver fremstillet på den fabrik i Rødbyhavn, der etableres til fremstilling af elementerne til Femern Bælt-forbindelsen, siger direktør Stig Rømer Winther, Femern Belt Development.
Han peger på, at etableringen af en tysk fabrik til fremstillingen af elementerne til Femernsund vil blive "rasende dyrt".
Bare otte mere
Hvis elementerne til Femernsund fremstilles i nogenlunde samme dimensioner som til bæltet, vil der blive brug for omkring otte ekstra - ud over de knap 90, der skal fremstilles til Femern Bælt-forbindelsen.
I den tyske udmelding om Femernsund-forbindelsen forventes en pris på 714 millioner euro - svarende til godt 5,3 milliarder kroner.
Med den foretrukne tyske løsning bevares den gamle og i øvrigt fredede Femernsundbro fra 1963.
Mens tog og landevejstrafik skal benytte den kommende sænketunnel, vil broen blive overladt til gående, cyklister og den langsomme landevejstrafik som eksempelvis traktorer med landbrugsredskaber.
Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, fremhæver netop bevarelsen af den gamle bro som et udtryk for, at man i processen har taget hensyn til ønskerne i regionen.
Broen anses som et vigtigt vartegn, og overfor den tyske avis Lübecker Nachrichten erklærer Fehmarns turistchef, Oliver Behnke, sig tilfreds med den valgte løsning.
Også landrat Reinhard Sager er tilfreds. Han peger på den mindre trafikstøj, der er i en tunnel.
Da Femern Bælt-forbindelsen blev vedtaget, var det forventningen, at den gamle Femernsundbro var tilstrækkelig til at klare den fremtidige, øgede trafik. Det viste sig imidlertid ikke at holde.