Elevernes studieaktivitet tjekkes ved kontrol af Lectios log-filer.
Elevrådsformand kalder det hjælp til, at hverdagen ikke går helt i stå.
NAKSKOV "Skolegang i en tid med corona".
Sådan lød overskriften i et informationsbrev til elever på Nakskov Gymnasium og HF forud for den nødundervisning, som blev sat i gang mandag 16. marts og - indtil videre - løber indtil 27. marts.
Af brevet fremgår det, at nødundervisningen, som bekendt, vil foregå virtuelt, og at eleverne skal betragte det sådan, at de blot går i skole derhjemme ved hjælp af deres computer i stedet for ved at møde fysisk op på gymnasiet.
Undervisningen er derfor tilrettelagt, så skemaet i elevernes lektionssystem Lectio fortsat gælder. Eleverne skal derfor begynde hvert modul med at tjekke Lectio, hvor lærerne modul for modul skriver, hvad der skal foregå. Forskellen fra hverdagen er, at eleverne og læreren ikke er i samme rum, men der er den samme tid til rådighed. Hvis eleverne har spørgsmål til et modul eller til en aflevering, skal de spørge deres lærer via Lectio.
Det betyder, at eleverne skal opretholde deres studieaktivitet. I brevet står der derfor også "som udgangspunkt regner vi med, at I er 100 procent til stede" og "skolen kontrollerer studieaktivitet ved stikprøvekontrol af Lectios log-filer".
- Vi har pligt til at kontrollere elevernes studieaktivitet, men det er selvfølgelig en balancegang mellem retssikkerhed og vores kontrolmyndighed i forhold til fravær, siger rektor Peter J.O. Rasmussen.
Men det er ikke sådan at forstå, at der sidder en og overvåger eleverne hele tiden på Lectio, påpeger han. Der er tale om, at pædagogisk koordinator Thomas Krag, som tager sig af elevernes fravær, af og til tjekker deres log-filer.
Det kan dog være svært at vide, om eleverne, efter at være tjekket ind på Lectio, sidder og ser Netflix, eller om de arbejder. Derfor udgør de skriftlige afleveringer også en vigtig kontrol af studieaktiviteten, påpeger rektor.
Elevrådsformanden for Nakskov Gymnasium og HF bakker op.
- Jeg mener, Nakskov Gymnasium og HF, som institution, håndterer den nuværende situation på bedst mulig måde. Eleverne skal stadig studere, selv om vi ikke kan møde fysisk op på skolerne, for det er vores fremtid. Vi har derved også et ansvar, som virkelig kommer på prøve for denne tid, siger elevrådsformand Patrick Wede Hansen.
- Skolen har ladet os vide, at de laver stikprøver på vores Lectio-side. Dette støtter jeg 100 procent op om. Det er ikke for at være onde ved eleverne, at disse stikprøver laves, men for at hjælpe eleverne til at huske, at vi stadig har et studie, som skal passes, og for at hverdagen ikke går helt i stå. Der er mange forandringer ved hverdagen, og der kommer sikkert mange endnu. Men valget, at kontrollere studieaktiviteten ved stikprøver, hjælper helt sikkert, så lidt af hverdagen fortsat er normal, siger han.
At der har været nogle problemer med at logge ind på Lectio, bliver der desuden taget højde for, påpeger rektor.
Ifølge den nye bekendtgørelse om nødundervisning er det op til gymnasierne selv at tilrettelægge registreringen af studieaktivitet.
Ifølge "Bekendtgørelse om nødundervisning med videre på børne- og undervisningsområdet som led i forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med COVID19" gælder det ifølge paragraf 3, at elever, kursister og deltagere har pligt til at deltage aktivt i nødundervisningen. Derudover gælder det, at institutionen eller skolen registrerer elever, kursister og deltageres manglende aktive deltagelse i den nødundervisning, som de har pligt til at deltage i. Denne registrering tilrettelægger institutionen eller skolen selv.