- Vi ved godt, at vi har haft svært ved at holde niveauet i tre år, men det må ikke falde så meget, at vi får kritik, siger leder.
NAKSKOV - Der mangler endnu noget, vi er stadig i gang med at rydde op og få genindført vores systematikker, siger decentral Leder for Personlig & Praktisk hjælp i Lolland Kommune, Inge Kromann Hansen, om det arbejde, der gik i gang, efter kritik og flere påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Styrelsen gennemførte i november et socialtilsyn hos Lolland Kommunes hjemmeplejeteam Nakskov Nordvest. Resultatet var en række påbud, da tilsynet vurderede, at teamet havde "større problemer af betydning for patientsikkerheden".
Ved tilsynet blev der konstateret mangelfuld journalføring, herunder en manglende sygeplejefaglig beskrivelse af patienternes aktuelle og potentielle problemer og fravær af væsentlige helbredsoplysninger, samt manglende entydighed i journalføringen.
Der var også kritik af mangler vedrørende medicinhåndtering, hvor det blev fundet kritisabelt, at der kunne gå flere dage, før der iværksættes ændring af en ordination på baggrund af meddelelsen.
Hjemmeplejen fik derfor påbud om at rette op på blandt andet sin journalføring, registrering af medicin og sikre sig samtykke fra borgerne, inden behandling sættes i gang.
Situationen med corona og stor personalemangel havde forberedt Inge Kromann Hansen på, at der kunne komme kritik ved et tilsyn, men hun var ikke forberedt på, at det var så alvorligt, at der ville komme decideret påbud.
To af hjemmeplejens teams i Nakskov har desuden været gennem lederskift, der har medført perioder uden teamleder.
Inge Kromann Hansen mener dog ikke, at de vanskelige arbejdsforhold må få så stort et fokus, at det faglige niveau falder. Tilsynets kritikpunkter har givet en del stof til eftertanke.
- Når tilsynet kommer ud, er de ligeglade med, hvordan vores situation har været. For det må ikke ske. Tingene må ikke være dårlige, fordi omstændighederne er. Vi ved godt, at vi har haft svært ved at holde niveauet i tre år, men det må ikke falde så meget, at vi får kritik, mener hun.
Hun er sammen med konsulenter og teamledere i gang med at rydde op og få sat gang i oplæring og kompetenceudvikling af medarbejderne på området. Og i øvrigt ved at finde ud af, hvordan det kan undgås, at det sker igen.
- I hjemmeplejen skal vi alle følge regler og retningslinjer, der skal være tydelige regler, medarbejderne kan læne sig op ad, mener Inge Kromann Hansen.
Tilsynets rapport med påbud er rettet mod det team, de besøgte. Men i hjemmeplejen er det anledning til at kigge på arbejdsgangene for alle kommunens plejeteams.
To gange før har Inge Kromann Hansen oplevet, at et tilsyn er endt med alvorlig kritik, for tre år siden i et udkørende team og for 10 år siden på et plejecenter.
- Dengang brugte vi en måned, hvor en medarbejder brugte al sin tid på at gennemgå samtlige journaler og sager, det er noget i samme stil, vi er i gang med her. På den måde får vi et nyt sted at starte fra, siger Inge Kromann Hansen.
Det ligger hende meget på sinde at understrege, at det ikke er de enkelte medarbejdere, der har udløst kritikken.
- Det handler om organisationen, vores retningslinjer og måden at håndtere dem på. Hvis der var en medarbejder, vi havde særligt blik på, havde vi taget fat i vedkommende. Men alle vores medarbejdere går på arbejde hver dag og prøver at gøre deres bedste, understreger Inge Kromann Hansen.
Udfordringen med at skaffe ledere til to Nakskov-teams håber Inge Kromann Hansen snart er løst.
- Vi er i gang med at ansætte en leder til Nakskov Øst, som vi håber kan begynde 1. maj, siger hun.
Der er desuden et opslag ude efter en leder til Nakskov Nordvest, som er planlagt til at begynde 1. juni. Her er der ansat en vikar indtil 1. juli.