LOLLAND-FALSTER: Det er noget værre bøvl at komme hjem fra en fest eller mormors 90-årsfødselsdag, hvis man står på en mørk landevej midt om natten og bare vil hjem til Maribo.
Den kollektive trafik er nedprioriteret i landdistrikterne, men det vil Liberal Alliance forsøge at lave om på.
Partiets transport- og landdistriktsordfører, Jens Meilvang, vil stille forslag i Folketinget om, at den amerikanske kørselstjeneste Uber eller noget lignende som et forsøg kan vende tilbage til de danske landeveje i yderområderne.
Giver god mening
Markus Jørgensen, næstformand i Liberal Alliance Lolland-Falster, synes, forslaget giver god mening.
Især på Lolland-Falster, hvor det er nærmest umuligt at støve en taxi op, når man vil hjem og se dyner.
- Jeg synes, det er realistisk, at vi får en konkurrent til taxibranchen, der lige nu har monopol. Det er alt for besværligt at komme rundt i yderområderne - især om natten, siger Markus Jørgensen, der er glad for, at det er hans parti, der stiller forslaget om forsøget.
Markus Jørgensen, næstformand i Liberal Alliance Lolland-FalsterJeg synes, det er realistisk, at vi får en modpol til taxibranchen, der lige nu har monopol.
Den app-baserede tjeneste Uber røg efter kort tid i høj fart ud af Danmark i 2017. En ny taxilov, som Liberal Alliances egen transportminister Ole Birk Olesen stod i spidsen for, kunne ifølge Uber ikke forenes med selskabets tjeneste.
Taxiloven stiller blandt andet en række krav til sædefølere, taxameter og videoovervågning, og den slags udstyr var der ikke i Ubers biler. Uberchauffører kørte i egne private biler, og det skabte en del debat om manglende skattebetaling.
Med forslaget genopliver Liberal Alliance (LA) debatten, hvor især taxibranchen og fagbevægelsen er meget kritiske over for Uber.
- Private initiativer er en god ting, og jeg tror på idéen. Det giver jo også penge til statskassen, siger Markus Jørgensen.
Markus Jørgensen, næstformand i Liberal Alliance Lolland-FalsterPrivate initiativer er en god ting, og jeg tror på idéen.