KRAGENÆS: Endelig.
Efter at have kæmpet i næsten et år har Malene Pfeiffer Wollert, der ejer Café Udsigten i Kragenæs, omsider fået en erhvervskonto i Danske Bank.
Caféejeren har flere gange dagligt oplevet, at kunderne er lusket afsted igen, når det er gået op for dem, at de skulle betale med kontanter for at sætte tænderne i en burger.
For uden en erhvervskonto ingen dankortterminal.
Hul igennem
Efter mange samtaler med adskillige banker lykkedes det forleden Malene Pfeiffer Wollert at koble dankortterminalen til.
Hun beskriver, hvordan det har taget lang tid at få en dialog med banken. Men da der endelig var hul igennem, fik hun hurtigt oprettet en konto.
- Jeg fik en ganske fornuftig og meget behagelig behandling. Det tog ikke engang 14 dage, så kørte det. Men det har så også næsten taget et år at få en konto, siger Malene Pfeiffer Wollert, som overtog cafeen i oktober 2021.
Dankortterminalen stod længe i cafeen, men kunne først tilsluttes, da bankforbindelsen var kommet i hus.
- Det var en glædens dag, da jeg endelig kunne koble terminalen til kasse-systemet. Det er fantastisk, for det har godt nok været en brav kamp, så jeg er glad for, at byrden er lettet fra mine skuldre, siger caféejeren.
Malene Pfeiffer Wollert, ejer af Café UdsigtenDet var en glædens dag, da jeg endelig kunne koble terminalen til kassesystemet.
I løbet af sommeren har Malene Pfeiffer Wollert mistet en del omsætning. Hvor meget tør hun ikke gætte på.
Til gengæld har hun oplevet, at udenlandske turister er lidt mere til kontanter, end danskere er.
- Jeg har taget imod euro fra turisterne, og det har været med til at sikre, at min virksomhed er overlevet, siger Malene Pfeiffer Wollert.
Eneste ulempe ved at tage imod euro er, at hun har været nødt til at køre til København for at sætte den analoge omsætning i banken.
Mange oplever bøvl
Det er ikke kun Malene Pfeiffer Wollert, der oplever bøvl med at få en erhvervskonto.
Mange mindre virksomheder - især i restaurations- og transportbrancherne - skal kæmpe længe for at få en erhvervskonto.
SMVdanmark - interesseorganisation for små og mellemstore virksomheder - er bekendt med, at små virksomheder må slås for at få en bankforbindelse.
Chefkonsulent i SMVdanmark har tidligere sagt til Folketidende:
"For samfundet er det skidt, at iværksættere forhindres i at starte virksomheder. Vi taler tit om, at det er nemt at starte virksomhed i Danmark. Og ja, det er nemt at få et cvr-nummer, men realiteterne er, at bankerne er en stopklods. De bremser iværksætteri, og det koster i sidste ende arbejdspladser og vækst".
Hvidvask
Finans Danmark, bankernes interesseorganisation, har over for Folketidende fremhævet hvidvaskreglerne som en mulig forklaring på, hvorfor små virksomheder kan have svært ved at blive kunde i en bank.
"For at leve op til hvidvasklovgivningens regler er det helt afgørende for bankerne at få et klart og tydeligt billede af kundens økonomi. Hvis dette billede ikke skabes, vil det få den virkning, at man ikke kan etablere et kundeforhold. Om det i den konkrete sag har været afgørende, kan jeg i sagens natur ikke vide, men noget kunne tyde på det", sagde juridisk direktør i Finans Danmark, Kjeld Gosvig-Jensen.
Malene Pfeiffer Wollert oplyser, at hun ikke har gæld til det offentlige eller er registreret som dårlig betaler.
Malene Pfeiffer Wollert, caféejerDet er fantastisk, for det har godt nok været en brav kamp, så jeg er glad for, at byrden er lettet fra mine skuldre.